Målsättningen med kursen är att ge en överblick över vissa centrala delar inom den svenska kredit- och obeståndsrätten. Kursen behandlar regler om kreditgivning när det gäller förhållandet mellan kreditgivare och kredittagare och kreditmarknadens uppbyggnad. Vidare behandlas allmänna fordringsrättsliga frågor. I centrum för behandlingen står reglerna om skuldebrev. Kursen behandlar också olika kreditsäkerheter såsom panträtt, företagshypotek och borgen. Även andra transaktioner som sker i ett säkerhetssyfte, exempelvis säkerhetsöverlåtelse, finansiell leasing, avbetalningsköp och factoring tas upp. Utöver dessa förmögenhetsrättsliga områden, behandlas hur fordringar och anspråk på viss egendom står sig vid utmätning, företagsrekonstruktion, konkurs och skuldsanering samt hur de olika säkerheterna inverkar på borgenärens möjligheter att få betalt för sin fordran.
AI1581 Kredit- och obeståndsrätt 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50700
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI1581 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse för den juridiska systematiken, begreppsbildning, metod samt relevanta rättsregler inom kursens sakområde,
- visa kunskap i och förståelse för juridisk metod med betoning på rättskällehantering,
- visa kännedom om rättsordningens funktion som konfliktlösare.
Färdighet och förmåga
- självständigt och systematiskt kunna tillämpa och tolka rättsliga regler utifrån relevanta rättsliga metoder samt göra kvalificerade bedömningar av rättsliga problem;
- självständigt urskilja, formulera och analysera rättsliga frågeställningar och planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar;
- skriftligen och muntligen, individuellt eller i grupp kunna redogöra för rättsfrågor och rättsliga bedömningar utifrån rättsfall eller fingerade rättsförhållanden inom kursens sakområden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt söka, värdera, och analysera relevanta rättskällor,
- bedöma rättsliga frågeställningar med hänsyn till samhälleliga frågor,
- reflektera över sitt eget lärande, inklusive att identifiera sitt kunskapsbehov.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarat 7,5 hp i kurs AI1550 Juridisk översiktskurs 15 hp
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 7,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker genom en inlämningsuppgift samt en skriftlig tentamen. Vid samtliga gruppövningar och seminarier råder krav på aktiv närvaro. Med aktiv närvaro avses att studenten ska ha förberett uppgifterna samt är beredd att delta i diskussionerna av dessa. Vid muntlig examination av inlämningsuppgift ska studenten kunna redogöra för sin uppgift.
Betyg på kurs grundas på skriftlig tentamen. Betyg från inlämningsuppgiften utgör ett tillägg på tentamen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.