Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AI1524 Markexploatering 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60516

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Peter Ekbäck (peter.ekback@abe.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AI1524 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan AI1524 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av dels en seminariedel, dels en projektdel. Seminariedelen behandlar från teoretiska utgångspunkter olika frågor som hör samman med en markexploatering samt ger möjlighet att reflektera kring de teoretiska utgångspunkterna och fördjupa sig i kursmaterialet. I projektet tillämpas kunskaperna. Därutöver görs studiebesök för att praktiskt belysa genomförandet av bebyggelseprojekt.

Seminariedelenska ge kunskaper om vad en markexploatering är, vilka aktörer som är inblandade, vilka aktiviteter som normalt ingår, samt hur olika regelsystem kan användas. Vidare beskrivs hur samordningen av dessa aktörer, aktiviteter och regelsystem varierar beroende på exploateringssituationen.

Projektet innebär att analysera ett bostadsbyggnadsprojekt med avseende på tekniska, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Denna analys ska ställas mot lagstiftning om detaljplanering, markförvärvs- och ersättningsregler, ansvar för byggande, förvaltning och finansiering av infrastruktur i bebyggelseområdet.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att ge studenten kunskap och förståelse för den komplicerade process – markexploatering – som det innebär att genomföra ett byggprojekt, från idé till färdig produkt. Denna process inkluderar problem som rör planering av markanvändningen, markförvärv, miljömässiga överväganden, byggteknik, utformning och ansvar för olika typer av infrastruktur, ekonomi m.m. Ett projekt involverar också många aktörer, med olika uppgifter och drivkrafter – kommunen, staten, byggherrar, grannar, allmänheten m.fl. Som ett bakomliggande ramverk finns också ett juridiskt system som på olika sätt styr processen.  

Detta innebär att kursdeltagarna efter fullgjord kurs skall kunna:

  • Redogöra för vilka aktörer och aktiviteter som är centrala vid exploateringsprojekt där tonvikten läggs på bostadsbyggande.
  • Analysera tekniska, miljömässiga, ekonomiska och organisatoriska konsekvenser av alternativa utformningar av markanvändning och bebyggelse.
  • Beskriva den lagstiftning som styr planering, utformning och genomförande av ett projekt

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper i juridik 7,5 hp motsvarande innehåll i kurs AI1525 Samhällsbyggandets regelsystem 7,5 hp eller AI1520 Plan-, bygg- och miljörätt vid fastighetsutveckling 7,5 hp.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kalbro, T. & Lindgren, E. Markexploatering (Norstedts Juridik), senaste upplagan.

Övrig kurslitteratur meddelas i samband med kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • STU1 - Studiebesök, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Peter Ekbäck (peter.ekback@abe.kth.se)