Seminarier kring forskningsmetod, litteratursökning och rapportskrivning. Författande av arbetet, muntlig redovisning, opposition på annat fördjupningsarbete. Arbetet görs antingen individuellt eller i grupper av två. Kontinuerlig handledning under perioden.
AI150X Examensarbete inom samhällsbyggnad, grundnivå 15,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI150X (VT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska:
- Kunna tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats inom huvudområdet på ett givet problem
- Inom givna ramar, självständigt kunna analysera och diskutera frågeställningar och lösa större problem på grundnivå inom ämnesområdet
- Reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat
- Kunna dokumentera och presentera sitt arbete muntligt och skriftligt med krav på struktur, formalia och språkhantering
- Kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Allmänt gäller att en huvuddel av studierna, minst 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng med successiv fördjupning på grundnivå inom huvudområdet, skall vara avklarade innan examensarbetet får påbörjas. Det åligger examinator att tillse att studenten har den fördjupning som avses ovan. Dispens kan efter prövning beviljas av grundutbildningsansvarig. Examensarbetet skall normalt utföras under utbildningens sista termin.
Kurslitteratur
Meddelas vid kursens start.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Examinator Peter Ekbäck (delegerat till Thomas Kalbro, Eva Liedholm Johnson, Jonny Flodin, Jenny Paulsson, Eidar Lindgren).