- Teori för diskreta val, den multinomiala och nästade logitmodellen
- Stated Preference tekniker
- Nätutläggning för bil och kollektivtrafik· Bilinnehavsmodeller
- Matrisbalansering
- Utveckling och tillämpning av ett enkelt prognossystem (projektuppgift)Kursinnehållet presenteras i form av föreläsningar och övas i laborationer
- Projektuppgiften genomförs gruppvis eller individuellt, och stöd ges vid ett antal laboratorietillfällen
- Projektuppgiften innebära att ett enkelt prognossystem programmeras och tillämpas på ett antal scenarier med valfria definierade ambitionsnivåer
- Arbetet avrapporteras i en skriven rapport Studenten är individuellt ansvarig för rapporten
AH2302 Trafikprognoser 7,5 hp

Transport system planning implies identification of not only current transport problems, but also future transport problems. In addition, transport system planning also implies identification of what policy options best fulfil the transport planning objectives. In all cases, forecasting the effects of different policy options as well as forecasting the effects of doing nothing have to be done. In order to deliver proper decision support, such forecasts need to be produced by transport models based on scientific methods related to traffic behaviour. In this course, transport modelling based on theories of traffic behaviour in different aspects will be taught.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AH2302 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen bör du kunna
- Förstå teorierna bakom utbuds- och efterfrågemodeller
- Tillämpa dessa i ett eget enkelt prognossystem
- Förstå hur hypotetiska data kan användas för att stödja prognosmodeller
- Förstå hur trafikmatriser kan uppdateras genom att använda trafikräkningar och andra data
- Skriva en rapport om tillämpningen av prognossystemet på olika scenarier
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskoleexamen om minst 180HP med inriktning på Väg-och vattenbyggnad (samhällsbyggnad), Ekonomi eller Samhällsplanering med därav minst 60 poäng i matematik, fysik, statistik och eller datavetenskap och
Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande engelska B-språk eller motsvarande (TOEFL, IELTS t.ex.)
Rekommenderade förkunskaper
-
A completed Bachelor’s degree in Engineering, Science, Economics or Planning including at least 60 credits in Mathematics, Physics, Statistics and/or Computer Science and
- documented proficiency in English B or equiv (TOEFL, IELTS e g).
Kurslitteratur
Ortuzar and Willumsen, Modelling Transporot, Third edition, John Wiley&sons Ltd, UKKoppelman & Bhat, a Self Instructing Course in Mode Choice ModelingSamt diverse forskningsrapporter.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Examination, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektuppgiften betygssätts efter såväl ambitionsnivå som kvalitet.Slutbetyget vägs samman med antalet poäng
Övriga krav för slutbetyg
PRO1 –Projektuppgift, 3.5 poäng, betygsskala A,B,C,D,E,FX,FTEN1 – Tentamen, 4.0 poäng, betygsskala A,B,C,D,E,FX,F
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.