Spelteori förekommer inom många olika områden såsom beslutsteori, nationalekonomi, statsvetenskap, marknadsföring, transporter och datalogi. Kursen ger en möjlighet att fördjupa sig i en teoretisk eller tillämpad frågeställning som lämpar sig för spelteoretisk analys. Kursen genomförs som ett individuellt projektarbete, och innebär fördjupade studier i, exempelvis, olika lösningskoncept, inlärning, konvergens. Ett viktigt inslag i denna kurs är det teknikorienterade angreppssättet, där matematisk analys (exempelvis stokastiska approximationer) och/eller datorsimuleringar har en avgörande betydelse. Genomförande av experiment kan vara ett kursmoment. Projektplanering och redovisning är också viktiga kursmoment.
AH2207 Projektarbete i spelteori 7,5 hp

Kursen ger grundläggande träning i att formulera och analysera ett spelteoretiskt problem och dokumentera detta i en rapport.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AH2207 (VT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Spelteori används inom många olika områden. Projektet ger möjlighet till formulering och analys av ett teoretiskt problem inom spelteori, alternativt tillämpning av spelteori för formulering och analys av ett tillämpat problem. Efter avslutad kurs skall du kunna
- formulera ett tillämpat (eller teoretiskt) problem spelteoretiskt
- analysera det spelteoretiska problemet utifrån olika spelteoretiska lösningskoncept
- i analysen välja och kritiskt granska ett spelteoretiskt lösningskoncept (om tillämpligt)
- utforma och genomföra experiment (om tillämpligt)
- programmera algoritmer och genomföra datorsimuleringar (om tillämpligt)
- självständigt söka relevant litteratur- presentera resultatet av arbetet såväl muntligt som skriftligt i en skriftlig rapport av god kvalitet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Akademisk studier om minst 180 hp inom teknik, ekonomi eller samhällsbyggnad
- Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
- AH2205 Spelteori eller motsvarande
Kurslitteratur
Relevant litteratur bestäms utifrån projektuppgiftens inriktning
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Project, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd projektplan, godkänd skriftlig slutrapport och godkänd muntlig redovisning (PRO1; 7,5 högskolepoäng)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen är sökbar som fristående kurs