Kursen presenterar avancerad mikroekonomisk teori och härleder en uppsättning tillämpade metoder för att analysera marknadskonkurrens, teknologisk förändring samt produktivitetstillväxt och marknadsutveckling.
Kursen beskriver modeller som kan användas för att prognosticera hur utbud och efterfrågan för specifika varor utvecklas. Kursen behandlas även dualitet och optimering för modern tillämpad ekonomi.
AH2001 Microeconomics 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AH2001 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att lära studenterna mikroekomins grunder på ett sådant sätt att de kan använda teoretiska resultat som verktyg i en tillämpad analys. Till dessa grunder hör dualitetsteori, lagrange optimering samt spel- och beslutsteori under riskvillkor.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 180hp därav minst 30hp inom matematik/nationalekonomi samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Kurslitteratur
Jehle, G.A., Reny, P.J. (2001) Advanced Microeconomic Theory (2nd edition) Addison-Wewsley Longman Inc.
Ytterligare artiklar och material förmedlas via kursadministrationen
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Exercises, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Uppsats, skriftlig tentamen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.