Rubriker med innehåll från kursplan AG2809 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Scope and Learning outcomes
The aim of this course is to integrate knowledge and skills gained during previous courses and apply these in a sustainable urban development project.
The Intended Learning Outcomes (ILOs) describe and define what you will need to know in order to pass the course. Your grade(s) is based on our assessment of your performance in relation to the ILOs, specified through the grading criteria. The ILOs are formalized through the course plan established by KTH and are non-negotiable for both teachers and students.
Design and delimit a project work, establish a project plan for this, and continuously report on progress in a structured manner;
Identify, select and summarize adequate theory and method for the project work, argue for the selections made, and critically reflect on how these affect the project work results;
In relation to the selected study area, carry out a baseline analysis and, based on this, identify strategic sustainability challenges;
Develop a proposal for how the identified sustainability challenges can be handled, by what stakeholders, and what effects the proposed intervention would have on different societal groups;
Translate the project work results to an implementation plan and/or policy recommendations;
Content
Project work, 10.5 credits, A-F
The project work, in which project coordination and reporting constitute an important part, alongside carrying out the project per se.
Seminars and literature report, 3.0 credits, A-F Literature that the students themselves identify, select is summarized in a report and discuss during the course seminars.
Learning reflection, 1.5 credits, P/F A written report where the project work is reflected upon from a learning perspective.
Kursinnehåll
I denna kurs ges studenter en möjlighet att fördjupa sig inom ett ämne eller en metod genom ett projektarbete. Projektarbetet ska ha stark koppling till stadsplanering och måste fokusera på hållbarhet. Projektarbetet genomförs i mindre grupper. Centralt för kursen är att självständigt lägga upp och leda projektarbetet, välja relevant teori och metod, samt att identifiera relevant litteratur. Med sina stora frihetsgrader samt höga krav på självständighet och vetenskaplig kvalitet ger kursen en god förberedelse för examensarbetet.
Kursen är upplagd i tre huvudsakliga delar. Den första delen utgörs av litteraturseminarier där studenterna själva identifierar, väljer ut, sammanfattar och diskuterar relevant litteratur. Den andra delen utgörs av projektarbetet. Här är projektplanering och rapportering en viktig del, vid sidan av det faktiska utförandet av studien. Kursens tredje del omfattar en hemtenta, vilkens fokus ligger på att kritiskt reflektera över projektarbetet.
Lärandemål
Kursens syfte är att integrera kunskap och färdigheter från tidigare studier samt att tillämpa dessa i ett hållbar stadsbyggnadsprojekt. Efter avslutad kurs ska du kunna:
- Utforma och avgränsa en projektuppgift, upprätta en projektplan för denna, samt fortlöpande rapportera projektframsteg på ett strukturerat sätt;
- Identifiera, välja ut och sammanfatta lämplig teori och metod för projektarbetet, kunna argumentera för dessa val samt kritiskt reflektera över hur dessa val påverkar resultat av projektuppgiften;
- Genomföra en nulägesanalys av det valda studieområdet och, baserat på denna, identifiera strategiska hållbarhetsutmaningar;
- Utveckla ett förslag på hur dessa hållbarhetsutmaningar kan hanteras;
- Göra en aktörsanalys som behöver engageras samt vilka som påverkas;
- Översätta projektarbetets resultat till en implementeringsplan och/eller policyrekommendationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samma som för Masterprogrammet Hållbar samhällsplanering och stadsutformning, dvs kandidatexamen (minst 180 ECTS) inom arkitektur, landskapsarkitektur, civilingenjörsutbildning i samhällsbyggnad, energi och miljö eller motsvarande, urban och regional planering, samhällsvetenskap eller naturvetenskap med relevans för programmets inriktning. Tidigare studier ska omfatta minst 30 ECTS inom stadsutformning, transport- eller regional planering, national- eller regionalekonomi eller miljövetenskap.
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Meddelas senare
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
LER1 -
Lärandereflektion,
1,5 hp,
betygsskala: P, F
PRO2 -
Projektarbete,
10,5 hp,
betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM2 -
Seminarier och litteraturrapport,
3,0 hp,
betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.