· Fältarbete och platsbesök i två utvalda Europeiska städer
· Föreläsningar av såväl ämnesexperter som problemägare inom urban mobilitet
· Projektarbete i grupp och individuellt för utvecklandet av innovativa affärslösningar inom området hållbar urban transport och mobilite
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
· Omvandla nya idéer och teknologier inom området hållbar urban transport och mobilitet till en gångbar affärsmodell med ett kund-/användar-centrerat perspektiv
· Utveckla ett affärskoncept (affärsmodellering och värdeerbjudande) i förhållande till ett specifikt område inom hållbar urban transport och mobilitet
· Inkludera etiska, samhällsrelaterade och hållbarhetsrelaterade aspekter i utvecklingen av en ny produkt, teknologi eller affärslösning
· Identifiera och bedöma genomslaget för teknologier och innovationer inom området hållbar urban transport och mobilitet, dess marknader och intressenter (konkurrenter, allianser, nätverk), samt de affärsmöjligheter som detta genererar
· Förstå globala trender och marknadstrender, innovationsvägar och industriella värdenätverk för att genom detta identifiera deras relativa relevans för utvecklandet av en produkt, tjänst eller affärsmodell
· Analysera och föreslår åtgärder för att bemöta implementeringsutmaningar i realiserandet av en affärsplan inom området hållbar urban transport och mobilitet
· Effektivt nyttja muntliga och skriftliga kommunikationsfärdigheter, beslutsfattandeförmåga och ledarskapskompetenser i omvandlingen av nya idéer till affärslösningar inom området hållbar urban transport och mobilitet
· Reflektera över användbarheten av de nyttjade koncepten, metoderna och verktygen i förhållande till det egna projektarbetet
· Arbeta i grupp i utvecklandet av ett projekt inom området hållbar urban transport och mobilitet och reflektera över gruppdynamik, beslutsfattande och konfliktlösning i förhållande till gruppens utveckling