Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG229U Kvalificerad processledarutbildning/uppdragsutbildning, fortsättningskurs 3,0 hp

I kursen fokuseras på processledning och strategisk planeringskapacitet under komplexa planeringsförutsättningar. Det är en fortsättningskurs som riktar sig till tidigare deltagare på kursen Kvalificerad processledarutbildning/uppdragsutbildning AG227U.

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-05 uppdragsutbildning

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Ingen information tillagd

Perioder

P4 (3,0 hp)

Varaktighet

2024-03-05
2024-06-03

Studietakt

17%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-05 uppdragsutbildning

Anmälningskod

60704

Kontakt

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-05 uppdragsutbildning

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan AG229U (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att fördjupa insikter och förmågor rörande kvalificerad processledning under komplexa planeringsförutsättningar. Kursen tar utgångspunkt i planeringens föränderliga omvärldsförutsättningar kopplat till bla hållbar samhällsutveckling, och hur detta påverkar förutsättningarna för planering för hållbara städer, regioner, transport- och bebyggelsestrukturer.

I kursen, som bygger vidare på innehållet i Kvalificerad processledarutbildning/uppdragsutbildning AG227U, behandlas omvärldsanalys, teori om strategisk planeringskapacitet och processdesign, förhandlingsmetodik och ledarskap i komplexa projekt.

I kursen varvas teori med dialogbaserade lärandemoment och övningar. Bärandedelar av kursen är föreläsningar, seminariediskussioner, individuella- och gruppövningar och analyser av konkreta planeringfall.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

- Föra fördjupande resonemang om hur föränderliga omvärldsförutsättningar kopplat tilllångsiktigt hållbar samhällsutveckling påverkar uppdraget som samhällsplanerare/processledare.

- Med utgångspunkt i egna erfarenheter från yrkeslivet, och med stöd i aktuellplaneringsteori, beskriva, analysera och kritiskt diskutera planeringens kontext, planeringensprocesser och planeringens utfall.

- Med utgångspunkt i egna erfarenheter från yrkeslivet, och med stöd i aktuellplaneringsteori, reflektera över hur ovanstående påverkar förutsättningarna att driva komplexaplaneringsärenden framåt i din roll som samhällsplanerare/processledare.

- Föra fördjupande resonemang om perspektiv, metoder och förhållningssät som ger förutsättningar för ett fungerande samarbete över sektors- och organisationsgränser.Allt detta för att uppnå kursens övergripande syfte att fördjupa insikter och förmågor som rör processledning och strategisk planeringskapacitet under komplexa planeringsförutsättningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Övriga krav för slutbetyg

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För slutbetyg krävs närvaro på samtliga kursmoment. Examinator bedömer om närvaron är uppfylld.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen ersätter tidigare AG228U fr.o.m VT24