Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AG229U Kvalificerad processledarutbildning/uppdragsutbildning, fortsättningskurs 3,0 hp

I kursen fokuseras på processledning och strategisk planeringskapacitet under komplexa planeringsförutsättningar. Det är en fortsättningskurs som riktar sig till tidigare deltagare på kursen Kvalificerad processledarutbildning/uppdragsutbildning AG227U.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-03-05 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-03-05 - 2024-06-03
Perioder
P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60704

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AG229U (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan AG229U (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att fördjupa insikter och förmågor rörande kvalificerad processledning under komplexa planeringsförutsättningar. Kursen tar utgångspunkt i planeringens föränderliga omvärldsförutsättningar kopplat till bla hållbar samhällsutveckling, och hur detta påverkar förutsättningarna för planering för hållbara städer, regioner, transport- och bebyggelsestrukturer.

I kursen, som bygger vidare på innehållet i Kvalificerad processledarutbildning/uppdragsutbildning AG227U, behandlas omvärldsanalys, teori om strategisk planeringskapacitet och processdesign, förhandlingsmetodik och ledarskap i komplexa projekt.

I kursen varvas teori med dialogbaserade lärandemoment och övningar. Bärandedelar av kursen är föreläsningar, seminariediskussioner, individuella- och gruppövningar och analyser av konkreta planeringfall.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

- Föra fördjupande resonemang om hur föränderliga omvärldsförutsättningar kopplat tilllångsiktigt hållbar samhällsutveckling påverkar uppdraget som samhällsplanerare/processledare.

- Med utgångspunkt i egna erfarenheter från yrkeslivet, och med stöd i aktuellplaneringsteori, beskriva, analysera och kritiskt diskutera planeringens kontext, planeringensprocesser och planeringens utfall.

- Med utgångspunkt i egna erfarenheter från yrkeslivet, och med stöd i aktuellplaneringsteori, reflektera över hur ovanstående påverkar förutsättningarna att driva komplexaplaneringsärenden framåt i din roll som samhällsplanerare/processledare.

- Föra fördjupande resonemang om perspektiv, metoder och förhållningssät som ger förutsättningar för ett fungerande samarbete över sektors- och organisationsgränser.Allt detta för att uppnå kursens övergripande syfte att fördjupa insikter och förmågor som rör processledning och strategisk planeringskapacitet under komplexa planeringsförutsättningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Övriga krav för slutbetyg

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För slutbetyg krävs närvaro på samtliga kursmoment. Examinator bedömer om närvaron är uppfylld.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen ersätter tidigare AG228U fr.o.m VT24