Kursen behandlar komplexitet och konflikter vid planering och stadsutveckling generellt, från översiktlig planering till förvaltning av den byggda miljön. Utgångspunkt tas såväl i teoretiska modeller och begrepp kring komplexitet och konflikter, och olika förhållningssätt, som praktiska exempel samt i deltagarnas egna erfarenheter från sin yrkespraktik. Ett genomgående tema i kursen är att koppla samman teori och praktik för att undersöka hur komplexitet och olika former av konflikter påverkar stadens byggande. Här ingår bland annat intressekonflikter mellan olika aktörer, kommunikation i komplexa situationer, en förståelse av den egna och andras roller samt förutsättningar för samarbets- och samverkansprocesser, både som en möjlighet att driva projekt vidare trots komplexitet och konflikter men också som en situation där konflikter kan uppkomma. Vid kurstillfällena kommer praktiska och teoretiska exempel att blandas, och undervisningen är upplagd som seminarium där olika aspekter av komplexitet och konflikter och dess hantering diskuteras och provas.
AG219V Komplexitet och konflikter i stadens byggande 2,5 hp

Kursen behandlar komplexitet och konflikter vid planering och stadsutveckling generellt, från översiktlig planering till förvaltning av den byggda miljön. Utgångspunkt tas såväl i teoretiska modeller och begrepp kring komplexitet och konflikter, och olika förhållningssätt, som praktiska exempel samt i deltagarnas egna erfarenheter från sin yrkespraktik. Ett genomgående tema i kursen är att koppla samman teori och praktik för att undersöka hur komplexitet och olika former av konflikter påverkar stadens byggande. Här ingår bland annat intressekonflikter mellan olika aktörer, kommunikation i komplexa situationer, en förståelse av den egna och andras roller samt förutsättningar för samarbets- och samverkansprocesser, både som en möjlighet att driva projekt vidare trots komplexitet och konflikter men också som en situation där konflikter kan uppkomma. Vid kurstillfällena kommer praktiska och teoretiska exempel att blandas, och undervisningen är upplagd som seminarium där olika aspekter av komplexitet och konflikter och dess hantering diskuteras och provas.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (2,5 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
10011
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 10
- Målgrupp
Endast för yrkesverksamma inom branschen!
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG219V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen kan du:
- På grundläggande nivå använda teoretiska modeller och begrepp för att analysera planerings- och stadsutvecklingsprocesser, identifiera problem och diskutera möjliga lösningar och/eller förbättrade rutiner och processer i praktiken
- identifiera och beskriva komplexitet och potentiella konflikter i olika faser av stadens byggande och design, från översiktlig kommunal planering till förvaltningsskede
- reflektera över den egna yrkesrollen i relation till kursens tema
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 120 hp inom samhällsplanering, arkitektur, miljövetenskap eller samhällsbyggnad.
Kunskaper i svenska motsvarande Svenska A
Rekommenderade förkunskaper
Kursen vänder sig till dig som har minst två års yrkesverksamhet från samhällsbyggande i privat eller offentlig sektor. Du kan exempelvis vara planerare, arkitekt, ingenjör, arbeta på bygg- och fastighetsföretag eller konsultföretag inom sektorn, arbeta med natur- eller kulturmiljöfrågor eller trafik- och transportfrågor.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Individuell inlämning, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
AVSEDD FÖR YRKESVERKSAMMA INOM BRANSCHEN!
Övriga föreskrifter
Kursen har krav på svenska kunskaper motsvarande svenska A