Kursen består av föreläsningar, seminarier, en gruppuppgift och en individuell uppgift. Den första delen av kursen är strukturerad i tre paket (Sustainability, Mobility, Governance), där varje paket innehåller tre föreläsningar och avslutas med ett seminarium för att diskutera de förberedande läsningarna för alla föreläsningar i det paketet. Den andra delen av kursen består av en gruppuppgift följt av en individuell uppgift, där kursinnehållet från den första delen tillämpas på verkliga mobilitetsinnovationer och policyinterventioner.
AG2144 Hållbar urban mobilitet 7,5 hp

Kursen ger kunskap om hur utformningen av den bebyggda miljön, anpassningen av transportsystemet och nyttjandet av ny teknik på kort och lång sikt kan främja en omställning mot hållbar urban mobilitet. Ett särskilt fokus är på samspelet mellan infrastrukturer, system, användarbehov och praktiker, samt utmaningar med styrning av och hanterandet av målkonflikter i omställningsprocessen.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50101
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 50
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2144 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för praktiker och infrastrukturer för hållbar transport och mobilitet som en komponent av hållbar stadsutveckling
- Redogöra för samspelet mellan bebyggelseplanering, transportplanering och andra huvudområden inom stadsutveckling, i förhållande till realiseringen av mer hållbara städer samt uppvisa en förståelse för utmaningar och möjligheter med samordnade av transport och mobilitetsplanering och andra aspekter av samhälls- och bebyggelseplanering
- Tillämpa teorier om hållbarhetsomställning till frågor om hållbar transport och mobilitet i en urban kontext
- Uppvisa en kvalitativ förståelse av stadsinvånares mobilitetsbehov samt förhållande till och erfarenheter av transportsystemet
- Resonera kring hur kön, socio-kulturella, ekonomiska och andra faktorer påverkar individer och samhällsgruppers tillgänglighet till mobilitetsmöjligheter
- Analysera mobilitetsmönster som en del av en stads sociala dynamik och transportinfrastrukturens samt kvalitativt resonera kring sociala, ekonomiska och kulturella faktorers roll i att forma dessa mönster
- Analysera alternativa handlingsvägar för utvecklingen av hållbar urban mobilitet och resonera kring tillämpligheten av metoder för accelereringen av hållbarhetsomställningar i förhållande till hållbar urban transport och mobilitet
- Analysera utmaningar kring beslutsfattande och samarbete mellan olika aktörer i förhållande till implementerandet av insatser för hållbar transport och mobilitet i en urban kontext
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 180 hp inom arkitektur, landskapsarkitektur, fysisk planering, samhällsbyggnad eller motsvarande, miljöteknik eller motsvarande, datavetenskap eller motsvarande, geoinformatik, samhällsplanering, geografi eller annan samhälls- eller naturvetenskaplig utbildning relevant för kursen.
Engelska 6
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projekt, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Studenter som har registrerats på kursen senast HT24 och inte har påbörjat PRO1, ska utföra projektarbetet enligt kursplanen som gäller fr.o.m. HT25 (PRO2). Om studenten däremot har påbörjat projektarbetet, erbjuds studenten möjlighet att slutföra PRO1 enligt kursplanen från HT2021, men arbetet ska slutföras senast HT26