AG2144 Hållbar urban mobilitet 7,5 hp
Kursen ger kunskap om hur utformningen av den bebyggda miljön, anpassningen av transportsystemet och nyttjandet av ny teknik på kort och lång sikt kan främja en omställning mot hållbar urban mobilitet. Ett särskilt fokus är på samspelet mellan infrastrukturer, system, användarbehov och praktiker, samt utmaningar med styrning av och hanterandet av målkonflikter i omställningsprocessen.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50407
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Max: 50
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Martin Emanuel (martinem@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2144 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för praktiker och infrastrukturer för hållbar transport och mobilitet som en komponent av hållbar stadsutveckling
- Redogöra för samspelet mellan bebyggelseplanering, transportplanering och andra huvudområden inom stadsutveckling, i förhållande till realiseringen av mer hållbara städer samt uppvisa en förståelse för utmaningar och möjligheter med samordnade av transport och mobilitetsplanering och andra aspekter av samhälls- och bebyggelseplanering
- Tillämpa teorier om hållbarhetsomställning till frågor om hållbar transport och mobilitet i en urban kontext
- Uppvisa en kvalitativ förståelse av stadsinvånares mobilitetsbehov samt förhållande till och erfarenheter av transportsystemet
- Resonera kring hur kön, socio-kulturella, ekonomiska och andra faktorer påverkar individer och samhällsgruppers tillgänglighet till mobilitetsmöjligheter
- Analysera mobilitetsmönster som en del av en stads sociala dynamik och transportinfrastrukturens samt kvalitativt resonera kring sociala, ekonomiska och kulturella faktorers roll i att forma dessa mönster
- Analysera alternativa handlingsvägar för utvecklingen av hållbar urban mobilitet och resonera kring tillämpligheten av metoder för accelereringen av hållbarhetsomställningar i förhållande till hållbar urban transport och mobilitet
- Analysera utmaningar kring beslutsfattande och samarbete mellan olika aktörer i förhållande till implementerandet av insatser för hållbar transport och mobilitet i en urban kontext
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 180 hp inom arkitektur, landskapsarkitektur, fysisk planering, samhällsbyggnad eller motsvarande,
miljöteknik eller motsvarande, datavetenskap eller motsvarande, geoinformatik, samhällsplanering,
geografi eller annan samhälls- eller naturvetenskaplig utbildning relevant för kursen.
Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projekt, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med
funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig
funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.