Urban planning takes place in a complex context involving a number of actors, usually with conflicting interests and differing perspectives. The process is characterised by diverging competencies, interests and arguments. Readings in contemporary planning theory constitute an important point of departure for discussing, analysing and critically reflecting upon planning and the role of the planner. In the course both practical and theoretical knowledge is presented. Examples are given from different countries illustrating the relationship between private and public interests in spatial planning, including citizen participation. Theoretical core-concepts are conflict, consensus, power, democracy, deliberation, discourse and communication. Theoretical knowledge about these concepts is used as a point of departure for illuminating delicate aims and aspects of the planning process. The course also directs its focus towards the role of the planner and on sustainable development as a challenging task in planning
AG2127 Teorier om planering och Urban Governance 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_18_Built_Environment.jpg)
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2127 (VT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
The aim is to give the students an understanding of planning theory and practice and the interrelation between theory and practice. Further the students will develop an insight of the role of the planner.
After completing the course, the student will be able to:
- Describe the main lines in contemporary planning theory.
- Identify actors and various interests and arguments in planning processes.
- Critical reflect upon and theoretically analyse planning and policy processes.
- Identify, compare and evaluate the different roles of the actors in the process
- Describe and critical analyse the role and responsibility of the planner.
- Suggest suitable planning methods in various settings.
Present a written report where a planning or policy process is analysed.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
150 hp inklusive 45 hp inom arkitektur, samhällsplanering, miljövetenskap eller samhällsbyggnadsteknik samt engelska B.
Kurslitteratur
Selected texts, presented at the course introduction.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Project work (PRO1; 4,5 cr), Seminars (SEM1; 3 cr)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.