Examensarbetet skall minst innefatta informationssökning, litteraturstudier, teori- och metodbeskrivning samt kritisk reflektion och diskussion kring studiens resultat. Tidsåtgången skall motsvara 20 veckors heltidsstudier.
Förslag till examensarbetsämne formuleras av student, lärare eller av någon utomstående beställare. Förslaget beskriver kortfattat bakgrunden och den tänkta arbetsuppgiften, och ska anknyta till kunskaper som studenten förvärvat i samband tidigare kurser.
Institutionen föreslår lämplig vetenskaplig handledare samt lämplig examinator. Handledare och examinator får endast i undantagsfall, efter beslut av ämnesföreträdaren, vara samma person.
I samråd med handledaren utarbetar studenten en projektplan där syftet med studien och arbetets upplägg klart framgår.
Examensarbetet skall resultera i en rapport som visar att studenten uppfyller lärandemålen. Efter samråd med handledaren skall rapportmanuset presenteras vid ett seminarium. Vid detta seminarium deltar minimum studenten, examinator, handledare samt en studentopponent. I samband med seminariet avgör examinator vilka omarbetningar/tillägg som studenten eventuellt behöver göra.
Examensarbetet kan sedan godkännas av examinator utan ytterligare seminariebehandling.
Examensarbetets huvudsakliga syfte är att utvidga och fördjupa kunskaperna kring samhällsutvecklingens förutsättningar och drivkrafter, och om samhällsplaneringens frågeställningar och metoder.
Examensarbetet skall utveckla förmågan till självständigt arbete och förmågan att sätta sig in i och fördjupa sig i ett individuellt valt ämne, definiera och analysera ett problem samt finna och kritiskt diskutera möjliga lösningar. Genom examensarbetet ska studenten tränas i vetenskapssamhällets traditioner beträffande arbets- och redovisningssätt.
Ämnesbeskrivning
Regional planering är ett tvärdisciplinärt ämne och de frågeställningar som täcks har en avsevärd bredd. Ämnet behandlar planering på skilda rumsliga nivåer, från den lokala till den nationella och mellan nationer. Ämnets kunskapsområde innefattar teorier och metoder med anknytning till samhällsvetenskap såväl som till teknik eller design, vilka syftar till analyser av samhällsförhållanden och samhällsprocesser som kan påverkas genom fysisk planering och annan samhällsplanering.
Ämnets tvärdisciplinära karaktär gör att såväl problemval som val av teori och metod kan kopplas till olika typer av planeringsformer, samhällsprocesser och samhällsstrukturer. Problemområdet gäller härvid organisation av statlig, regional och kommunal sektors- och sektorsövergripande planering, men också organisation av andra aktörer som påverkar – och påverkas av – samhällsplanering. Problemområdet gäller också byggda och naturliga strukturer av olika slag.
.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- På ett givet problem, kunna tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats inom ämnet regional planering.
- Inom givna ramar, även med begränsad information, självständigt kunna analysera och diskutera komplexa frågeställningar, samt hantera större problem på avancerad nivå inom ämnet regional planering.
- Reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat.
- Kunna dokumentera och presentera ditt arbete, för given målgrupp, med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering.
- Kunna identifiera ditt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla din kompetens.