Föreläsningar 20h
Laborationer 36h
AG1421 Fastighetsinformationsteknik 7,5 hp
Kursen är inriktad på hur Geografiska Informationssystem (GIS) kan användas som beslutstödjande system inom fastighetssektorn.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60501
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Gyözö Gidofalvi (gyozo.gidofalvi@abe.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG1421 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen består i huvudsak av tre delar: grundläggande kunskap i GIS, den nationella fastighetsdatabasens uppbyggnad och användning, samt olika typer av analyser där information från fastighetsdatabasen används i GIS för att utföra marknadsanalyser, fastighetsvärdering och kreditbedömning.
I kursens första del behandlas: raster- och vektordatastrukturen, utvidgning av relationsdatabasstrukturen för hantering av geografisk information, kartprojektioner och referenssystem samt enklare analyser i GIS. I kursens andra del behandlas olika sätt att modellera fastighetsinformation med fokus på den nationella fastighetsdatabasen och olika standarder för hantering av fastighetsinformation. Vidare behandlas juridiska och ekonomiska aspekter kring uppbyggnad och förvaltning av en fastighetsdatabas. I kursens sista del används GIS för att utföra marknadsanlyser, fastighetsvärdering och kreditbedömning med hjälp av GIS-stöd.
Kursen kommer i första hand att behandla svenska förhållanden men kommer även att ge utblickar i hur fastighetsinformation hanteras i andra länder.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenterna:
- Ha förståelse för hur den nationella fastighetsdatabasen är uppbyggd. Detta innefattar såväl den logiska strukturen som ekonomiska och juridiska aspekter kring hantering av fastighetsinformation.
- Kunna använda information från fastighetsdatabasen i olika analyser. Detta innefattar även att kunna värdera kvalitén på information som hämtas från fastighetsdatabasen.
- Ha en förståelse för grundläggande metoder inom GIS, såsom raster- och vektor datastrukturen, informationssökning samt enklare analyser.
- Kunna utföra marknadsanlyser, fastighetsvärdering och kreditbedömning med hjälp av GIS-stöd.
- Ha en inblick i hur fastighetsinformation hanteras i andra länder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i matematik 3,0 hp motsvarande moment INL1 (inlämning 3,0 hp) i kurs AI1178 Tillämpad matematik och statistik för ekonomer 6 hp.
Utrustning
Kurslitteratur
Geografisk Informationsbehandling: teori, metoder, och tillämpningar, Lars Harrie, 2013. ISBN: 9789144088778.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB2 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen (TEN2; 3 hp)
Godkända laborationer (LAB2; 3 hp)
Projekt (PRO1; 1,5 hp)
Möjlighet till komplettering
Vid komplettering gäller inte bonus poäng som samlades vid tidigare kurstillfällen.
Möjlighet till plussning
Med uttrycklig e-postbegäran till och godkännande från examinator senast 1 månad före examen. Vid plussning gäller inte bonus poäng som samlades vid tidigare kurstillfällen. Möjlighet till max 1 plussning´s tillfälle.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.