Kursen fokuserar på planering för cykling och hur förutsättningar för cykling kan främjas genom olika insatser kopplade till t ex planering, bättre samordning eller stärkta incitament.
Utifrån teori och kunskaper från praktiken diskuteras hur cykel kan få en större plats i resandet, där kursen även behandlar frågan om hur cykling kan främjas bland underrepresenterade målgrupper.
Första delen av kursen som består av föreläsningar, litteraturseminarier och praktiska exempel äger rum i juni. I den perioden planerar kursdeltagarna ett projektarbete som genomförs under sommaren och presenteras i andra halvan av augusti. Tillfällen för handledning av projektarbetet erbjuds under specifika tillfällen under sommarterminen.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Diskutera cykling utifrån ett mobilitetsperspektiv och resonera kring hur kön, sociokulturella, ekonomiska faktorer påverkar individens och samhällsgruppers förutsättningar att välja cykel för att möta mobilitetsbehov.
- Analysera transportsystemet och dess infrastruktur och utifrån analysen diskutera hur planering av den byggda miljön kan anpassas för att skapa bättre villkor för cykling.
- Analysera beslutsfattande på olika nivåer som berör cykling och diskutera möjligheter till att förbättra samverkan mellan olika aktörer och funktioner för att främja ökad cykling inom olika samhällsgrupper och på olika platser.
- Ta fram en plan för att främja cykelns roll för lokalt och regionalt resande som tar hänsyn till lokala förutsättningar och olika målgruppers behov och premisser.