Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AG117V Cykla mera 6,0 hp

Kursen ger dig kunskaper om planering av cykling i vardagen och på fritiden samt om olika hinder och möjligheter för att förbättra cyklingens villkor. I kursen behandlar vi dels frågor kopplade till cykelns roll i resande och utformning av den byggda miljön och cykelinfrastruktur, samt olika samhällsgruppers förutsättningar att välja cykel för att möta sina mobilitetsbehov. Kursen blandar teori med praktiska övningar där studenterna får träffa representanter från olika sektorer för att ge en inblick i dagens cykelplanering och förutsättningar för ökad cykling.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-06-01 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-06-01 - 2024-06-30
Perioder
Studietakt

75%

Anmälningskod

45015

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

15 - 30

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Peter Brokking

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AG117V (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan AG117V (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på planering för cykling och hur förutsättningar för cykling kan främjas genom olika insatser kopplade till t ex planering, bättre samordning eller stärkta incitament.

Utifrån teori och kunskaper från praktiken diskuteras hur cykel kan få en större plats i resandet, där kursen även behandlar frågan om hur cykling kan främjas bland underrepresenterade målgrupper.

Första delen av kursen som består av föreläsningar, litteraturseminarier och praktiska exempel äger rum i juni. I den perioden planerar kursdeltagarna ett projektarbete som genomförs under sommaren och presenteras i andra halvan av augusti. Tillfällen för handledning av projektarbetet erbjuds under specifika tillfällen under sommarterminen.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Diskutera cykling utifrån ett mobilitetsperspektiv och resonera kring hur kön, sociokulturella, ekonomiska faktorer påverkar individens och samhällsgruppers förutsättningar att välja cykel för att möta mobilitetsbehov.
  • Analysera transportsystemet och dess infrastruktur och utifrån analysen diskutera hur planering av den byggda miljön kan anpassas för att skapa bättre villkor för cykling.
  • Analysera beslutsfattande på olika nivåer som berör cykling och diskutera möjligheter till att förbättra samverkan mellan olika aktörer och funktioner för att främja ökad cykling inom olika samhällsgrupper och på olika platser.
  • Ta fram en plan för att främja cykelns roll för lokalt och regionalt resande som tar hänsyn till lokala förutsättningar och olika målgruppers behov och premisser.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

15 hp inom samhällsplanering, transportvetenskap eller miljövetenskap

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänd kurs krävs 75% närvaro vid alla schemalagda aktiviteter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Peter Brokking