Undervisningsspråk: svenska
AG1137 Planering och styrning av urban och regional utveckling 7,5 hp

Planering och styrning av urban och regional utveckling
Det övergripande syftet med kursen är att ge kursdeltagarna grundläggande kunskaper om svensk samhällsplanering på lokal och regional nivå, och hur den praktiskt utförs. Det innefattar hur samhällsplaneringsprocesser organiseras och de institutionella ramverken, planeringens arbetsmetoder och verktyg, kunskapsunderlag och planeringsdokument, centrala aktörer och deras roller.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50251
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, HSS, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, ITH, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, KEM, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MES, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MHI, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, RENE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SMCS, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUT, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i samhällsbyggnad, åk 3, MHI, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i samhällsbyggnad, åk 3, STP, Obligatorisk
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG1137 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Det övergripande syftet med kursen är att ge studenter grundläggande kunskaper om svensk samhällsplanering lokal och regional nivå. Det innefattar hur samhällsplaneringsprocesser organiseras och de institutionella ramverken, planeringens arbetsmetoder och verktyg, kunskapsunderlag och planeringsdokument, centrala aktörer och deras roller.
Kursen behandlar svensk samhällsplanering med tyngdpunkt i markanvändnings- och transportplanering, och samspelet mellan dessa. Utgångspunkten är det svenska planeringssystemet enligt PBL där kommuner spelar en central roll genom översiktsplanen, områdesbestämmelser och detaljplaner. Då den kommunala fysiska planeringen berörs av planer och verksamheter inom andra ansvarsområden, är även samordningen mellan kommuner, olika myndigheter och andra förvaltningsnivåer en viktig fråga i kursen. Kursen behandlar också den planeringsverksamhet som sker på regional nivå. Här behandlas regionplaner enligt PBL utifrån Stockholmsregionens planering, de regionala utvecklingsprogrammen samt det regionala strukturbildsarbete och liknande programarbete som sker på regional nivå.
Samhällsplanering ger stöd i arbetet med urban och regional utveckling där privata och offentliga aktörer genom olika insatser och investeringar påverkar utformning
Kursen består av 3 delar:
- föreläsningar, litteraturstudier och seminarier som behandlar det svenska planeringssytemet, det vill säga dess aktörer, processer, planer, verktyg och institutionella förutsättningar och samverkan mellan olika parter i arbetet med hållbar urban och regional utveckling. Studenterna examineras med en skriftlig examination (A-F)
- indivuella inlämningar till seminarier som förbereder studenterna för skriftlig examen (P/F)
- grupparbete där dagens samhällsplanering studeras utifrån konkreta planer och projekt. Gruppen sammanställer sina resultat i en rapport och redovisar rapporten på ett avslutande seminarium. (P/F)
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge kursdeltagarna grundläggande kunskaper om svensk samhällsplanering på lokal och regional nivå, och hur den praktiskt utförs. Det innefattar hur samhällsplaneringsprocesser organiseras och de institutionella ramverken, planeringens arbetsmetoder och verktyg, kunskapsunderlag och planeringsdokument, centrala aktörer och deras roller. Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för samhällsplaneringens syften och motiv samt den svenska samhällsplaneringens utveckling
- beskriva och diskutera det svenska plansystemet och relationen mellan planer och program för markanvändningsplanering och transportplanering
- redogöra för olika planeringsmodeller och planeringsverktyg som praktiskt används på olika nivåer och diskutera vilka för- och nackdelar de kan innebära
- beskriva kommunal fysisk planering med utgångspunkt i lagstiftning, deltagande aktörer och olika plandokument samt hur den kopplas till planering inom andra områden eller på andra nivåer
- analysera hur olika lokala och regionala förutsättningar påverkar den kommunla fysiska planeringen
- beskriva hur kommunal och regional planering och dess verktyg kan främja hållbar utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Aktiv deltagande i kurs AH1030 Stadsutveckling och transportsystem
Rekommenderade förkunskaper
Behörighet för antagning till Civilingenjörsutbildning 300 hp inom Samhällsbyggnad eller Energi och Miljö
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete i grupp, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
TEN1; 4,0hp skriftlig examination (A-F)
PRO1: 2,0 hp projektarbete i grupp (P/F)
SEM1:1,5 hp Seminarier 1,5 hp (P/F)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.