I den här introduktionskursen kommer studenterna att lära sig grunderna i geometrisk och konstruktiv utformning av vägar och järnvägar. Genom att delta i kursen, kommer studenterna att prova på olika aktiviteter som ingår i design av en väg eller järnväg och kommer att kunna relatera långsiktig miljömässiga- och funktionella egenskaper till valet av material, lämpliga provningsmetoder och dimensioneringsmetoder. Kursen fokuserar på att utveckla en principiell förståelse för varför grundläggande mekanistisk kunskap om konstruktionerna möjliggör en hållbar väg- och järnvägsdesign. Kursen kombinerar föreläsningar, med on-line kursmaterial och praktiska övningar.
AF2901 Väg- och banteknik 7,5 hp
Ingenjörsvetenskap i vägteknik
- Geometrisk vägdesign
- Asfaltsbeläggningsdesign
- Material för konstruktion av vägar
- Projektarbete
Ingenjörsvetenskap i väg- och banteknik
- Järnvägsgeometri
- Järnvägskomponenter
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50162
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Romain Balieu (balieu@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF2901 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Förstå sambandet mellan vägklassificering och konstruktiva utformningsalternativ;
- Beskriva de faktorer som påverkar geometrisk design av vägar och järnvägar;
- Förklara mekanismer och faktorer som påverkar långsiktig konstruktiv hållbarhet hos vägar och järnvägar;
- Genomföra en konstruktiv dimensionering av en väg och utvärdera de viktigaste antagandena i förfarandet;
- Beskriva de dominerande materialegenskaper som har betydelse vid byggande och underhåll av vägar;
- Förstå lämpliga provningsmetoder för materialkarakterisering och förklara kopplingen till relaterade vägegenskaper;
- Beskriva principerna för icke-destruktiva utvärderingsmetoder vid konstruktion och underhåll av vägar;
- Förstå begreppet livscykelperspektiv i väg- och järnvägsteknik;
- Förstå vikten av mekanistiskt baserad dimensionering;
- Använda mekanistisk baserade metoder för överbyggnadsdimensionering;
- Materialkarakterisering (bindemedel, ballast & beläggningsmassa) inklusive introduktion till visualisering;
- Förstå befintlig laboratorieutrustning för karakterisering av ballastmaterial & asfaltbetong;
- Analysera och utnyttja resultat från experimentella laboratorietest.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i Geoteknik och grundläggning samt bärverksanalys, om minst 7,5 hp motsvarande innehåll i AF1601 och minst 3 hp i AF2003.
Gymnasiekurserna Eng B/6.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Examination, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Exercises, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursens totala poäng fördelar sig mellan skriftlig tentamen och genomförda övningar. Inga bonuspoäng från övningarna räknas med i tentamen, däremot finns en bonusfråga på tentan för den som har lyckats få en djupare förståelse för ämnet.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Gammal kod:1L1913