Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AF270X Examensarbete inom ljusdesign, avancerad nivå 15,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-03-16 - 2026-06-01
Perioder
P4 (15,0 hp)
Studietakt

75%

Anmälningskod

60146

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Obligatorisk för TLODM årskurs 1

Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AF270X (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan AF270X (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen utformas som ett begränsat forskningsprojekt.

Examensarbetet omfattar projektbeskrivning, halvårspresentation, utkastinlämning, slutinlämning och slutlig presentation. Kursstrukturen kan innefatta bl.a. litteraturstudier, problemformulering, insamling och sammanställning av data och analys.

Examensarbetet ska redovisas vid ett slutseminarium. Examensarbetet ska skrivas och presenteras på engelska. Examensarbetsrapporten ska plagiatgranskas.

Kursinnehåll

Examensarbetet skall utgöra en del av en fördjupning inom valt ämnesområde på avancerad nivå för att uppfylla kraven för en magisterexamen. Det innebär att examensarbetet skall genomföras inom området ljusdesign. Undantag kan beviljas.

Lärandemål

Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna

  • Visa kunskap om det inom ljusdesign valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt fördjupad metodkunskap.
  • Visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt, söka, samla och integrera kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
  • Visa förmåga att identifiera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • Visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
  • Visa förmåga att utveckla och utvärdera produkter, processer, system, metoder eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
  • Visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
  • Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
  • Visa förmågan att följa och gå igenom moment av en specifik arbetsprocess inom en given tidsram.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Allmänt gäller att en huvuddel av studierna, skall vara avklarade innan examensarbetet får påbörjas. Minst 30 högskolepoäng skall vara avklarade, varav 15 högskolepoäng med fördjupning på avancerad nivå inom huvudområdet. Det åligger examinator att tillse att studenten har den fördjupning som avses ovan. Dispens kan efter prövning beviljas av grundutbildningsansvarig. Examensarbetet skall normalt utföras under utbildningens sista termin.

Kurslitteratur

Relevant litteratur för att kunna genomföra examensarbetet.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen har tre examinationsmoment, uppgift (INLA och INLB) och presentation av slutprojektet (XUPP). Alla moment måste betygsättas som godkända för att få ett slutbetyg.
Examensarbetet ska normalt genomföras under utbildningsprogrammets sista term.
För att få godkänt på kursen måste lärandemålen och kraven för slutbetyg uppfyllas. 

Övriga krav för slutbetyg

Studenten måste följa och genomföra alla kursmoment:

Projektbeskrivning

Halvårspresentation

Utkast

Slutinlämning

Slutpresentation

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur, Samhällsbyggnad, Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

AF270X ersätter HS200X