- Dimensionering av geokonstruktioner med avseende på rörelser i marken
- Geokonstruktioner
- Djupgrundläggning
- Pålgrundläggning
- Spontkonstruktioner
- Jorddynamik
- Stödkonstruktioner
- Jordarmering
- Grundläggning på berg
AF269V Grundläggningsteknik och geokonstruktioner 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
10136
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
1 - 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF269V (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att ge avancerad kunskap om analys och beräkningar av geokonstruktioner. Efter kursen ska studenterna kunna:
• Förklara hur rörelser i marken påverkar geokonstruktioner och samverkan mellan struktur och jord.
• Dimensionera olika typer av pålar med asveende på stabilitet.
• Beskriva olika typer av jordarmering.
• Dimensionera spontkonstruktioner med avseende på geoteknisk och strukturell stabilitet.
• Dimensionera plattgrundläggningar med avseende på jorddynamiska aspekter.
• Beskriva dimensioneringsaspekter av grundläggningar på berg.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i geoteknik eller grundläggningsteknik samt strukturmekanik, strukturteknik om totalt minst 12 hp motsvarande innehåll och kursmål i kurser AF1601 eller AE1106 och AF1005.
Gymnasiekurserna Eng B/6.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, - hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.