- Behovsanpassad belysningsteknik (inkl dagsljusoptimering) samt belysningskvalitet i byggnader
- Byggnadsakustik och akustisk komfort i byggnader
- Byggnadsautomation, styr- och reglerteknik
- Installations-/energisystem och byggnadsekonomi
- Projektering av installations- och energisystem för högpresterande byggnader (passivhus, nära-nollenergi- samt plusenergibyggnader)
- Metoder och verktyg för utvärdering och visualisering av byggnaders inneklimat- och energiprestand
- Användning av simuleringsverktyg (t ex IDA ICE) för utvärdering och certifiering av byggnaders inneklimat- och energiprestanda enligt LEED, BREEAM samt Miljöbyggnad.
AF2511 Installationstekniska system, tillämpad kurs 7,5 hp
Målet för denna kurs är att skapa en helhetlig förståelse på systemnivå kring sambanden mellan inomhusklimat, brukarnöjdhet, byggnaders energiprestanda, byggnadsekonomi, miljö och hållbar utveckling.
Särskilt vikt läggs vid sambanden mellan komplexa systems funktionskvalitet, driftsäkerhet och hållbarhet med fokus på energi-/resurs- och kostnadseffektivitet med hjälp av bland annat avancerade simuleringsverktyg.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60037
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Ivo Martinac (im@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF2511 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Huvudmålet för denna kurs är att skapa en helhetlig förståelse på systemnivå kring sambanden mellan inomhusklimat, brukarnöjdhet, byggnaders energiprestanda, miljöpåverkan och byggnadsekonomi.
Efter avslutad kurs förväntas studenter:
- Kunna förklara hur termisk komfort, luftkvalitet, belysningskvalitet och akustisk kvalitet påverkar brukares inneklimatupplevelse och prestationsförmåga.
- Kunna analysera och förklara sambanden mellan byggnaders inomhusklimat, energieffektivitet, miljöpåverkan och byggnadsekonomi.
- Ha goda kunskaper om avancerade installations- och energisystem för högpresterande byggnader (passivhus, nära-nollenergi- och plusenergibyggnader)
- Utvärdera byggnaders inneklimat och energiprestanda med hjälp av avancerade simuleringsverktyg.
- Certifiera en byggnads inneklimat och energiprestanda enligt LEED, BREEAM och Miljöbyggnad med hjälp av avancerade simuleringsverktyg.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i installations- och energisystem 7,5 hp motsvarande innehåll i kurser AF2508.
Gymnasiekurserna Eng B/6.
Rekommenderade förkunskaper
Byggnadsfysik 7,5 hp motsvarande innehåll i kurs AF1402.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända moment PRO1 och TEN1
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
ersätter AF2509