- Formgivningens olika moment fram till och med framtagandet av förslagshandlingar till projektet
- Relevanta regler, förutsättningar, begränsningar och möjligheter för gestaltnings- och planeringsarbetet av en fristående publik byggnad för ett specifikt ändamål
- En fördjupad syn på arkitektur och dess rumsligheter ges genom analyser av exempel
- Ljussättningens påverkan på upplevelsen av rummet och platsen
- Grundläggande begrepp för förståelse av ljusets egenskaper
- Ljusets betydelse för vår hälsa, vårt välbefinnande och vår trygghet
AF1743 Form, rum och ljus 7,5 hp
Du kommer att arbeta i projektform med att gestalta en fristående byggnad, som både är en arbetsplats och ett offentligt rum. Formgivningen tar utgångspunkt i ett givet lokalprogram och en specifik plats. I kursen kommer du även att utforma ett förslag till in- och utvändig ljussättning av byggnaden. Kursens aktiviteter är utformade för att öppna dörrar till kunskapsområden arkitekter använder sig av för att gestalta hållbara byggnader, både när det gäller estetik, konstruktion, materialval och social hållbarhet. Kursens studiebesök och studieresa ger dig nya perspektiv på arkitektur.
Kursens första veckor är fullt schemalagda med seminarier, studiebesök och föreläsningar där 100% närvaro rekommenderas och 80% närvaro krävs. Obligatorisk närvaro för godkänd kurs krävs på mittredovisning, slutredovisning (på plats) samt veckovisa handledningstillfällen.
Bild: Danish Ahmad from Pexels. https://www.pexels.com/sv-se/license/
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60607
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
15 - 45
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Cecilia Hörngren (cechor@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF1743 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva moment i formgivningsarbetet av en fristående byggnad
- utföra ett gestaltningsarbete med hänsyn till faktorer som påverkar utformningen av en fristående byggnad
- presentera ett förslag till en platsspecifik byggnad där hänsyn tagits till omgivningen, miljön, regelverk, syftet med byggnaden, upplevelsen av byggnaden och konstruktionen av byggnaden
- förklara bakgrunden till de arkitektoniska val som gjorts i gestaltningsarbetet
- redogöra för ljusets grundläggande fysikaliska och perceptuella egenskaper, begrepp och definitioner
- fredogöra för styrande regelverk kring ljus inomhus
- utföra en mindre ljusplanering med hänsyn tagen till rummets egenskaper, material och utformning
- förklara val av belysning med hänsyn till hållbarhet och miljö
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarade kurser:
AF1755 Form och gestaltning
AF1746 Konstruktionsteknik 1
AF1747 Konstruktionsteknik 2
Kursregistrerad på:
AF1752 Renovering, om- och tillbyggnad 1
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektuppgift A, skiss, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- PROB - Projektuppgift B, ljus, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PROC - Projektuppgift C, studieresa, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För slutbetyg på kursen krävs betyg P på samtliga projektuppgifter samt närvaro på kursens obligatoriska moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.