Geografiska informationssystem med inriktning mot olika rumsliga miljötillämpningar, såsom landskapsekologiska och hydrologiska modeller, modeller av markanvändningsförändringar och miljöinriktat beslutsstöd.
AE2506 Miljötillämpningar med GIS 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AE2506 (VT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att ge
- fördjupad kunskap i användning av geografiska informationssystem (GIS) för olika rumsliga miljötillämpningar
- kunskap och erfarenheter i självständigt driva projekt och lösa problem med rumsliga dimensioner i gränssnittet mellan naturvetenskap, teknik och beslutsstöd
för att studenterna ska
- självständigt kunna använda GIS för att lösa miljörelaterade problem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav: AE2502 Natural Resources Management, AE2505 Water Systems and Geographic Information eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
AE2502 Natural Resources Managament, AE2505 Water Systems and Geographic Information eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift med skriftlig och muntlig redovisning, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektuppgift PRO1 med skriftlig och muntlig redovisning, 6,0 hp, betygsskala P/F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.