Datorsalsövningar, workshops, en fältövning på campus
AE2503 Miljödata 7,5 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 4 under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Masterprogram, miljöteknik och hållbar infrastruktur, åk 1, Villkorligt valfri
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 20
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50444
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Kontaktperson
Xi-Lillian Pang (xip@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen ger kunskaper i och erfarenheter av teori och praktik med avseende på geografiska informationssystem (GIS) - en uppsättning datorverktyg för att hantera rumsliga (georefererade) data. Under kursen får studenterna bekanta sig med raster- och vektordata och dessas respektive "världsbilder" samt praktisera datavisualisering och analys uppgifter tillämpas på verkliga miljö datamängder. Kursen omfattar insamling av fältdata med hjälp av GPS, indata och konvertering, datavisualisering och statistik, datakvalitet och -integrering, georeferering, fjärranalysdata, multispektral klassificering, bildförbättring och bildanalys, samt datainterpolering.
Lärandemål
Efter kursen ska studenterna kunna:
•Beskriva hur geografiska informationssystem (GIS)är uppbyggda och fungerar.
•Jämföra och värdera metoder för datainsamling och konvertering.
•Tolka fjärranalysdata och beskriva egenskaper hos relaterade fysiska fenomen.
•Karakterisera olika typer av geografiska data med hjälp av visualisering och statistik.
•Välja och motivera lämpliga databearbetnings- och analysmetoder baserade pådataegenskaper ochönskade resultat.
•Skapa GIS-modeller som innehåller sekvenser av GIS-funktioner och genomföra och utvärdera känslighetsanalys.
•Tolka och koppla resultat av GIS-analyser till ursprungsdatats kvalitet, diskutera fel och osäkerheter och föreslåsätt att förbättra resultatet.
•Designa en GIS-studie för att lösa en specifik uppgift.
• Dokumentera och kommunicera resultaten av en GIS-studie.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen eller minst 150 högskolepoäng inom teknikområde som samhällsbyggnad, miljöteknik eller annat ämne med tydlig relevans för kursen.
Kunskaper i engelska motsvarande gymnasiekurs Engelska B/6.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurskompendiet, föreläsningsanteckningar och laborationsinstruktioner.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DAT1 - Datorlaboration, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- LEX1 - Löpande examination, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
AL2300 Natural Resources Management Tools
Kontaktperson
Övrig information
Gammal kod: 1E1610