Kursen har en tvärvetenskaplig karaktär för att kunna ge en allmän orientering om förhållanden i regionen. För att bättre kunna förstå dagens samhälle inleds kursen med en historisk tillbakablick inklusive den tekniska utvecklingen. Vidare redogörs för existerande politiska, sociala, ekonomiska och tekniska förhållandena och framtida behov, samt svenska möjligheter till att delta och bidra till utvecklingen i bland annat Irak.
AE1704 Mellanöstern och Nordafrika - förutsättningar som en framtida marknad 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AE1704 (VT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Sannolikheten för att du i framtiden kommer att arbeta internationellt är stor och det innebär att du som ingenjör ska fungera i en omgivning som på olika sätt skiljer sig från den svenska. För att lyckas måste du förutom att bemästra tekniken också vara medveten om den kulturella dimensionen vid arbete i en internationell miljö. En bra grund inför framtida utlandsjobb får du genom att delta i följande kurs.
Kursens syfte är att inspirera och att ge en bred orientering om mellanöstern med tanke på en framtida svensk medverkan i återuppbyggnadsprocesserna.
Efter kursen skall deltagarna kunna:
- Beskriva hur historiska, politiska, ekonomiska och sociala strukturer främjar respektive hindrar en positiv utveckling både nationellt och regionalt inom MENA-regionen.
- Beskriva globaliseringens roll i utvecklingen samt svenska företags betydelse och möjligheter i regionen.
- Beskriva, problematisera och diskutera vad som driver utveckling, hot och möjligheter.
- Identifiera och tillämpa de kunskaper vilka är till nytta vid internationellt arbete i Sverige eller MENA-regionen.
- Planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete (uppsats och muntlig presentation).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående studerande krävs:
- Grundläggande högskolebehörighet, dvs styrkt avslutad gymnasieutbildning inkl dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A, el motsv
Rekommenderade förkunskaper
För fristående studerande krävs:
- Grundläggande högskolebehörighet, dvs styrkt avslutad gymnasieutbildning inkl dokumenterade kunskaper i svenska och engelska, el motsv.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida/ i Bilda. Materialet består bla av informationsmaterial och artiklar från Sida, EU, FN, Världsbanken mfl organisation och olika forskare samt material som delas ut i samband med föreläsningarna.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ANN1 - Närvaro, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
ANN1 - 75% närvaro, 1 hp, betygsskala: P, F
INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Muntlig presentation/Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Övriga krav för slutbetyg
För betyget godkänd erfordras minst 75 % närvaro (NÄR1; 1 hp), en inlämningsuppgifter (INL1; 2hp) samt att projektarbetet fullgörs (PRO1; 3 hp) och redovisas vid ett seminarium (SEM1; 1,5 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.