Studiokultur: Centralt för studiokursen är designprojekt vilka utvecklas genom en serie uppgifter och workshops. Projekten involverar samarbete och individuellt arbete, stött av lektioner, seminarier, workshops, handledning individuellt och i grupp med lärare och externa gäster. Kursen kommer vägleda kursdeltagare när de går i dialog med lokala aktörer, intressenter, och andra involverade; reflekterar kring samtida och situerad diskurs; samt skärper kritiskt tänkande. Kursen stödjer deltagare i att formulera sina egna positioneringar i problemområdet. SUPD-programmet upprätthåller ett brett internationellt nätverk och bjuder in yrkesverksamma för gästlektioner, seminarier, workshops, och kritiktillfällen.
Kursen är strukturerad runt ett specifikt ämnesområde med litteraturseminarier genom hela terminen. Under PRO1 går kursen parallelt med den programobligatoriska kursen Vetenskapsteori och forskningsmetod för studier om planering och urban design, som undersöker forskningsteori och metodi. Studiokuren kommer utveckla, utöva och applicera, testa, och anpassa teorier och metoder från den teoretiska kursen fokuserat kring konstnärliga, designledda och praktikbaserade metoder liksom olika former av representation. Studiokursen utvecklar strategiska förslag för rurala eller urbana situationer baserade på en grundlig forskningsprocess.
Under PRO2 kommer studiokursen utgå från diskurser kring diversifierade urbana sociala situationer och ekonomier för att ta fram förslag om situerade urbana policys och utformningar för ett specifikt område och en specifik plats.
Målet för denna studiobaserade kurs är att introducera designledd forskning i stadsplanering och stadsutformning, liksom att etablera en bred förstelse för de komplexiteter som finns i ekonomiska, politiska, sociala, miljömässiga, och fysiska planeringspraktiker på båda micro och macronivå. Under studiokrusen kommer kursdeltagare utveckla sina verktyg att använda olika konstnärliga forskningsmetoder, liksom förstärka sin kapacitet att själva ta fram problemformuleringar. Kursen kommer också träna kursdeltagarna i att analysera, visualiera, och arkitektoniskt svara på stads- och landsbygdsrum som fysiska, kulturella, politiska och sociala enheter. Centralt för kursens lärande är problemformulering, och efter kursen kommer studennterna vara försedda med kunskap och färdighet att formulera hållbarhetsproblem på ett sådant sätt att de kan undersökas och utvecklas i designarbete.
Efter genomförande av kursen ska studenterna kunna:
- Formulera hållbara stadsbyggnadsproblem på ett sådant sätt att de (a) relaterar till bredar hållbarhets- och samhällsutmaningar på ett produktivt vis, och (b) kan undersökas och hanteras genom designförslag.
- Analysera en given rumslig situation i förhållande till dess kulturella, socio-ekonomiska, politiska, och historiska kontext, med hänsyn till intersektinoella utmaningar (etnicitet, kön, klass, maktstrukturer)
- Visualisera och muntligt påvisa och förklara hur stadsformgivning påverkas av och är länkat till olika skalor från micro till makropolitik i förhållande till lokala, regionala, nationella och globala sammanhang.
- Utveckla ett konceptuellt ramverk för designprojekt och inom det ramverket utveckla ett projekt;
- Identifiera och kritiskt granska hur koncept, metoder och resultat av stadsformgivning inverkar på vardagslivet, och reflektera över yrkesetik och yrkesansvar.
- Representera och kommunicera projektarbete så att det kan förstås och utvärderas av externa kritiker och annan publik.