Kursen ger en djupare insikt i komplexiteten hos det offentliga rummet och begreppet plats både i imaginär och fysisk form. Deltagarna kommer att få en grundläggande förståelse av diskursen om det offentliga rummet som den förs inom urbanteorin och utifrån detta kunna urskilja möjligheter och begränsningar när det gäller utformningen av offentliga platser och rum i arkitektoniska termer.
Seminarier, föreläsningar och workshops bidrar till att utveckla en kritisk förståelse av samtida arkitekturhistoria och teori. Seminarierna kommer att utvecklas kring frågor om representationer av offentliga rum och platser, urbana och arkitektoniska metoder, strategier och specifika fallstudier.
Projektuppgiften kommer att vara inriktad på en aktuell komplex frågeställning som berör det offentliga rummet, t ex social segregation, relationen mellan virtuella och fysiska mötesplatser eller det offentliga rummets roll i det samtida samhället, där studenten tränas i att finna stadsbyggnadslösningar av hög funktionalitet och arkitektoniskt uttryck med bäring på dessa frågor.
Inlärningen kommer att ske genom analyser av offentliga platser i olika stadsmiljöer, bland annat genom platsobservationer, arkivforskning av tekniska / arkitektoniska ritningar, samt officiella och historiska dokument. Tonvikten kommer att läggas på förmågan att förstå och beskriva de fysiska och sociala förhållandena hos offentliga platser som en förutsättning för förslag till nya lösningar och rumslig utformning. Arbetet kommer att utföras både i grupp och individuellt. En två veckors analysövning kommer att genomföras i små grupper. Slutprojektet skall presenteras på ett sätt som gör det möjligt att bedömas av externa granskare. Föreläsningar, litteraturstudier och seminarier kommer att löpa parallellt med den praktiska uppgiften och ge en teoretiskt stöd och begreppsram.