Kursen behandlar följande teman: utvärderande metoder för arkitekturämnet; teorier om arkitektonisk kvalitet; kvalitetsbedömningar i arkitektur (till exempel priser och tävlingar); kvalitetsbegreppet i arkitekturpolitiska program. Kurslitteraturen utgörs av avhandlingar, artiklar, rapporter och arkitekturpolitiska program.
AD250V Arkitektur, kvalitet och bedömning 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD250V (HT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att utveckla deltagarnas förmågan attt diskutera, kritisera, förstå och bedöma kvalitet i arkitektur.
Efter genomförd kurs ska deltagarna
- ha kännedom om begreppet arkitektonisk kvalitet och dess historia
- kunna visa hur kvalitetsbegreppet används inom arkitekturen
- ha utvecklat förmågan att förstå och utföra professionella kvalitetsbedömningar.
- genom ett eget skrivprojekt ha trängt in i några centrala kvalitetsfrågor inom arkitekturen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp högskolestudier inom arkitektur eller samhällsplanering.
Dokumenterade kunskaper i Svenska B/Svenska 3 och engelska A/Engelska 6 eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Föreläsningar, seminarier och övningar, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Skrivprojekt, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt på hela kursen krävs att båda kursmomenten är godkända samt 80% närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.