Kursen behandlar nordisk arkitekturhistoria med tonvikt på Sverige och 1900-talet. Med utgångspunkt i ett antal särskilt inflytelserika byggnadsverk från skilda perioder undersöks arkitekturen som konstart och samhällsfenomen.
AD243V Nordisk arkitektur 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD243V (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att öka kunskapen om arkitekturen i den nordiska länderna, dess platsspecifika särdrag och huvudaktörer samt att ge en inblick i arkitekturens relation till samhällsförhållanden och idéhistoriska strömningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
7,5 hp högskolestudier samt Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Föreläsningar och seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Övningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två moment: MOM1 (Föreläsningar och seminarier, 5hp, betygsskala P/F) och MOM2 (Övningsuppgift, 2,5hp, betygsskala P/F).
För godkänt på kursen måste båda kursmomenten vara godkända, dessutom krävs 80% närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.