Vi skall i kursen fördjupa oss i frågor som Vad är kvalitet? och Hur bedöms kvalitet? Begreppet används både för estetiska dimensioner och tekniska egenskaper. Kvalitet kan således vara något som syns, utpekas, upplevs, planeras, kontrolleras, mäts och protokollförs. Begreppet arkitektonisk kvalitet har en svårfångad och mångtydig kärna. Det finns inga entydiga och slutliga svar på kvalitetsfrågor i arkitektur och stadsbyggnad. Nya fall av god design uppstår hela tiden. Uppfattningarna om vad som är kvalitet varierar över tid. Denna dubbelhet i begreppsanvändningen kommer att lyftas fram och analyseras i kursen.
AD223V Arkitekturens kvalitetsfrågor 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD223V (HT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen har tre övergripande syften. En första avsikt är att ge en introduktion till begreppet arkitektonisk kvalitet och visa hur kvalitetsbegreppet används i arkitektur och stadsbyggnad. En andra avsikt är att redovisa exempel på kvalitetsbedömningar. För det tredje är avsikten att kursdeltagarna genom eget arbete skall tränga in i några av arkitekturens centrala kvalitetsfrågor.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.
Rekommenderade förkunskaper
Arkitektur- eller samhällsbyggnadsstudier på högskolenivå, motsvarande 60 poäng.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Projekt/uppsats, 10,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - 80%, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För godkännande krävs:
• 80% närvaro på kursmomenten.
• Redovisning av recension/litteratur på särskilt seminarium.
• Redovisning av eget arbete och medverkan i kritik. En bearbetad version av texten skall lämnas in efter genomgången på seminarium.
Övriga krav för slutbetyg
- Godkänd projekt/uppsats.
- 80% närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.