Kursen innehåller genomgång av programmets upplägg, de grundläggande ritverktygen samt framtagning av ritningar i olika skalor. Samtliga moment följs av övningar med handledning. Varje student skall genomföra och lämna in ett eget arkitekturprojekt, som under kursens gång har ritats i Autocad i flera olika skalor och som behandlar kursens olika moment.
AD12DA 2DAutoCAD Fokus på ritningen som kommunikationsredskap 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD12DA (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge grundläggande kunskap om Autocad som ritverktyg och om hur programmet fungerar som hjälpmedel för att hantera olika slags arkitekturpojekt.
Efter genomförd kurs skall studententen på egen hand kunna rita och utveckla arkitekturprojekt med hjälp av Autocad.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studerande vid arkitekturprogrammet, KTH.
Kurslitteratur
Enligt besked vid kursstart.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO2 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
- PRO1, projekt, 4,5 hp innebär godkända inlämningsuppgifter.
- PRO2, projekt, 1,5 hp innebär 80% deltagande i undervisning.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt krävs 80% närvaro vid föreläsningar och övningar samt godkänt projektarbete.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.