Kursen är uppdelad i parallella seminsarieserier, där den studerande fördjupar sig i ett valt ämne inom arkitekturhistoria eller arkitekturteori.
A52H1A Arkitekturens historia och teori 5:1 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A52H1A (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att ge historiska och teoretiska fördjupningar inom arkitekturens kulturella fält.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera kursens litteratur utifrån ett kritiskt perspektiv
- självständigt söka och tillgodogöra sig litteratur inom det givna probleområdet
- redovisa sina resultat skriftligt och/eller muntligt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
MOM 1- moment 1, 30 hp, betygsskala P,F.
Övriga krav för slutbetyg
80% närvaro vid obligatoriska moment, inkl seminarier, handledning och kritik.
Genomförd och godkänd inlämningsuppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.