Användande av feministiska och aktivistiska metoder och redskap genererar specifik kunskap om platser som kompletterar analytiska och generella instrument inom planeringen, med personliga, subjektiva, och narrativa redogörelser. Genom att gå in i en närmare dialog med en plats och dess aktörer, etableras interagerande och kollektiva former för att skaffa och kartlägga information. Genom detta produceras material som är informativt tillika fiktivt, vilket skapar en möjlighet att öppna upp för nya platsspecificka temata och diskurser. Urbana förslag ska utvecklas som tar hänsyn till den intima skalan av 1:1 såsom större konceptuella ramverk.
A42K3B Kritiska studier - studio 4:3 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A42K3B (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Deltagande Kartläggning / Participatory Mapping
Deltagande Kartläggning är en forskningsstudio som bygger på kritiska verktyg och metoder som utvecklats i kursen Feministiska Designredskap. Syftet är tvåfaldigt, först, att utveckla och testa redskap för rumslig forskning såsom metoder för att insamla platsspecifik kunskap genom främst narrativa metoder som, till skillnad från många analytiska redskap, förutsätter ett interagerande engagemang med platser, kontexter och aktörer. För det andra att utforska olika sätt att presentera kartläggningar av funna processer och genom detta generera förslag som sporrar förändring.
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
-utforska, identifiera och kartlägga en situation med hänsyn till sociala och maktrelationer.
-utveckla narrativa, interagerande, dialogiska, och subversiva strategier för insamla rumslig vetskap och för att låta framträda möjliga framtider.
-gestalta presentationsformer som kan framställa situationer, och förmedla mål och ambitioner av sina projekt.
-resonera, presentera och gestalta koncept och arkitektur ur ett maktkritiskt perspektiv som ifrågasätter och omdefinierar normerande föreställningar, situationer och praktiker i den byggda miljön.
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Kritiska studier. The course is part of the Basic Design Studio. Through architectural projects, this Studio investigates different experiences of architecture and conceptions of space, in relation to the synthezising design process.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå
Utrustning
Kurslitteratur
-Jane Rendell, Barabara Penner, Ian Borden (eds.), Gender Space Architecture, London: Routledge, 2000.
-Peter Blundell Jones, Doina Petresu, Jeremy Till (eds.), Architecture and Participation, London: Spon Press, 2005.
-Andrea Kahn (ed.), Drawing, Building, Text, New York: Princeton Architectural Press, 1996.
-muf, This is what we do. A muf manual, London: Ellipsis, 2001.
-Joan Ockman (ed.), The Pragmatist Imagination. Thinking about “Things in the Making”, New York: Princeton Architectural Press, 2000.
*Specifika läsningar meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Detaljerade anvisningar lämnas vid kursstarten.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.