Undervisningen är studiobaserad. Specifika kursuppgifter, teman, gestaltningsförutsättningar och inlämningskrav justeras och fastställs inför varje läsår av examinatorn. Studioprojekten innehåller både individuellt arbete och lagarbete enligt planering och kursuppgifter som fastställs av examinator.
A42D14 Studioprojekt, avancerad nivå 12,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 OMREG programstuderande
Målgrupp
Endast för ARKIT åk 4 och TARKM åk 1 samt utbytesstudenter som kommer inom ett utbytesprogram inom ARKIT.
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
P2 (12,0 hp)Varaktighet
Studietakt
67%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 OMREG programstuderande
Anmälningskod
51021
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 OMREG programstuderande
Kontaktperson
Markus Aerni (aerni@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
• genomföra och utvärdera kvalificerade arkitekturuppgifter kritiskt, kreativt och självständigt på så sätt att en progression av kunskap och förståelse, färdigheter och förmåga, värderingssätt och förhållningssätt samt arkitektonisk kvalitet kan påvisas i relation till tidigare genomförda projektarbeten under utbildningen.
• presentera, visualisera och diskutera det genomförda projektet utifrån en relevant diskurs och en bred arkitekturkontext, med stöd av lämpliga representationstekniker.
• vid anvisade tillfällen, visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
• redovisa en självständig arbetsprocess och reflektion kring det egna lärandet
• dokumentera och vid uppmaning redovisa en under arkitektutbildningen hittills genomförda projektarbeten i en portfoliodokumentation.
• kritiskt reflektera kring egna undersökningar och projekt utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Om studenten tidigare läst projektkurser på avancerad nivå, ska studenten tydligt visa på en kunskapsprogression. Progressionens grad och omfattning beror på hur många projekt på avancerad nivå som studenten tidigare har genomfört, som vid kursens start ska redovisas i en portfolio för ansvarig lärare som bedömer detta.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller ett utbildningsprogram som liknar KTH Arkitektutbildningens grundnivå (180hp).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXMN - Examination studioprojekt, 12,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker efter en övergripande bedömning av:
- handledningstillfällen
- presentationer
- kritikgenomgångar av projektarbete och kursuppgifter.
Redovisning ska ske inom kursens givna tidsramar.
Övriga krav för slutbetyg
En förutsättning för examination är 80% närvaro och aktivt deltagande vid föreläsningar, seminarier, handledningar och andra kursaktiviteter samt godkända projektuppgifter.
Obligatorisk närvaro vid kritikgenomgång.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.