Kursen behandlar möjligheterna och förutsättningarna för att använda historisk-teoretiska undersökningar som operativ bas för aktuella arkitekturprojekt. Huvuddelen av kursen inriktas på övning av förmågan att formulera och omsätta sådana undersökningar i anslutning till examensarbete på grundläggande nivå.
A31H2A Arkitekturens historia och teori 3:2: uppsats på grundläggande nivå 3,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (1,0 hp), P4 (2,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60044
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast studenter på Arkitektutbildningen, åk 3.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Claes Sörstedt (claes.sorstedt@arch.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A31H2A (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- självständigt formulera en historisk-teoretisk undersökning i relation till ett aktuellt arkitekturprojekt och dess tematiska frågeställningar.
- redogöra för olika strategier vid planeringen av en sådan operativ undersökning.
- analytiskt och kritiskt omsätta undersökningen i en skriven text.
- reflektera över sitt lärande i skriftlig eller muntlig form.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Du ska ha godkänt betyg i kursen A11HIB Arkitekturens historia och teori 1: Introduktion till Europas arkitektur 7,5 hp och A21HIC Arkitekturens historia och teori 2: Arkitektur och modernitet 9,0 hp
Rekommenderade förkunskaper
Studenten ska uppfylla uppflyttningskraven för tredje årskursen.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar. En reflektion kring det egna lärandet skall redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.