Kursen innebär en expansion och fördjupning av de tidigare årskursernas innehåll genom att fokusera på arkitektur, stadsbyggande och traditionella byggnadskulturer utanför Europa. Historiskt spänner kursen från äldsta tider till nutida globalisering. Det stora omfånget, historiskt och geografiskt, hanteras genom tematiska perspektiv som också innefattar modern reception och historiografi. Det globala fältets betydelse som kritiskt element i både den moderna arkitekturutvecklingen och i historieskrivningen utgör ett underliggande tema. Kursen gör nedslag framför allt i ett antal asiatiska, afrikanska och tidiga amerikanska arkitekturkulturer och knyter teoretiskt an till perspektiv inom globalhistoria och postkoloniala studier.
A31H1A Arkitekturens historia och teori 3:1 Världsarkitektur 6,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-03-13
- Perioder
HT 2025: P1 (2,0 hp), P2 (1,0 hp)
VT 2026: P3 (3,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50129
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast studenter på Arkitektutbildningen, åk 3.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Claes Sörstedt (claes.sorstedt@arch.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A31H1A (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att ge studenten insikter och förståelse kring arkitekturens historiska utveckling i ett globalt sammanhang, och att därigenom också ge fördjupande kritiska ochteoretiska perspektiv.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva arkitekturens utveckling i ett vidgat globalt perspektiv
- diskutera och begreppsligt förhålla sig till miljöer från en mångfald av geografiska världsdelar utanför Europa
- utifrån globala perspektiv analysera teoretiska och historiografiska texter samt reflektera kritiskt på tidigare eurocentriska tendenser inom arkitekturhistoria
- kritiskt reflektera kring byggd miljö utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- självständigt söka relevant information inom ämnesområdet
- reflektera över sitt lärande i skriftlig eller muntlig form
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Du ska ha godkänt betyg i kursen A11HIB Arkitekturens historia och teori 1: Introduktion till Europas arkitektur 7,5 hp och A21HIC Arkitekturens historia och teori 2: Arkitektur och modernitet 9,0 hp
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.