Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

A21HIC Arkitekturens historia och teori 2: Arkitektur och modernitet 9,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-06-01
Perioder

HT 2025: P1 (0,5 hp), P2 (5,0 hp)

VT 2026: P3 (1,5 hp), P4 (2,0 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

50125

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

ARKIT årskurs 2

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Claes Sörstedt (claes.sorstedt@arch.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan A21HIC (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan A21HIC (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en fördjupning i arkitekturens och arkitekturteorins utveckling med tonvikt på 1900-talet, men med återblickar till 1700- och 1800-talen. Den moderna arkitekturens historiografi studeras och kursen reflekterar kring hur vi kan vidga perspektivet inom historieskrivning och analysmodeller.  Även stadsbyggnadsfrågor behandlas, med särskild betoning på relationen mellan modernitet och urbanism.  Kursen belyser arkitekturens praktik och teorier utifrån skilda perspektiv såsom politik, genus, klass, etnicitet, media och konsumtion.

Kursen är indelad i 2 moment.

Lärandemål

 Målet med kursen är att ge studenten en fördjupad förståelse för hur arkitekturens teori och historia har formulerats i relation till det moderna samhällets utveckling, samt att träna studentens förmåga till ett självständigt kritiskt reflekterande kring arkitekturens villkor.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva arkitekturens förändringar i förhållande till det moderna samhällets framväxt
  • diskutera, analysera och kontextualisera litteratur och byggd miljö med fokus på 1900-talet
  • redogöra för arkitekturens teoretiska och praktiska utveckling under 1900-talet
  • diskutera och självständigt reflektera kring begreppet modernitet och dess relation till arkitekturens teori och praktik
  • resonera kring modernismens historiografi utifrån makt- och identitetsperspektiv
  • kritiskt reflektera kring arkitektur och byggd miljö utifrån ett hållbarhetsperspektiv
  • reflektera över sitt lärande i skriftlig eller muntlig form

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Du ska ha godkänt betyg i kursen A11HIB Arkitekturens historia och teori 1: Introduktion till Europas arkitektur 7,5 hp

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 6,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.

En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Claes Sörstedt (claes.sorstedt@arch.kth.se)