Kursen introducerar de elementära grundbegreppen inom arkitekturteknik: byggnadsstatik, byggnadsfysik och konstruktion. Kursen undersöker material- och konstruktionsegenskaper och dess rumsliga och kvalitativa effekter i arkitekturen. Kursen fokuserar på analoga analysmetoder för att studera konstruktiva typologier. Kursen är uppdelad i två moment.
A11TEB Arkitekturteknik 1 7,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-06-01
- Perioder
HT 2025: P1 (1,0 hp), P2 (2,0 hp)
VT 2026: P3 (2,0 hp), P4 (2,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50117
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
ARKIT årskurs 1
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Markus Aerni (aerni@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A11TEB (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kunna redogöra för krafters rörelse, beteende och karaktär i olika konstruktionssystem
- kunna använda modeller för att analysera, förutse och redogöra för byggstatikens grundläggande principer i olika konstruktionssystem
- vara orienterad om grundläggande tumregler/principer för byggteknik och byggstatik
- kunna redogöra för de huvudsakliga byggmaterialen och byggkomponenterna, deras principiella uppbyggnad och byggtekniska tillämpning samt deras grundläggande byggnadsfysikaliska beteende
- vara orienterad om för byggnaders principiella sammansättning och system samt deras grundläggande byggnadsfysikaliska beteende
- vara orienterad om de grundläggande principerna för hållbart byggande kunna tolka byggnadstekniska ritningar på grundläggande nivå.
- reflektera över sitt lärande och arbetsprocess under kursen i skriftlig eller muntlig form.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras genom tentamen samt redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkänd tentamen och godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.