På den här sidan finner du svar på de vanligaste frågorna om KTH-konto.
Du kan aktivera ditt KTH-konto med Mobilt BankID eller aktiveringskod. Följ instruktionerna på KTH-konto .
Om du redan har användarnamn till ditt KTH-konto, men har glömt eller tappat bort ditt lösenord, eller om du vill byta ditt nuvarande lösenord gå till sidan KTH-konto .
Om du stöter på problem i samband med att du försöker scanna QR koden som leder till att inloggningen når time-out och misslyckas (se bild).
Gör istället ett försök att genomföra hela processen på den enhet där du har Mobilt BankID installerat. Du väljer då istället alternativet Mobilt BankID på denna enhet.
Var mycket noggrann med att ange ditt födelsedatum exakt rätt format. Använd med fördel datumväljaren som finns inbyggd i inmatningsfältet.
Prova att genomföra stegen i en annan webbläsare, helst i ett privat (inkognito) fönster.
Kontrollera slutligen att det inte var mer än 24 timmar sedan koden blev utfärdad. Om du befinner dig utanför Sverige och således en annan tidszon så kan det vara nödvändigt att temporärt ställa om den lokala tiden i din enhet till Svensk tid, UTC+1 under vintertid och UTC+2 under sommartid.
Om du inte kan logga in med ditt nya lösenord kan ditt KTH-konto blivit låst på grund av för många felaktiga försök. Se till att du uppdaterat och lagt in det nya lösenordet i på alla dina enheter, e-postprogram och kalenderprogram. Vänta i 20 minuter och försök sedan att logga in igen.
När du fått bekräftelse på att information uppdaterats så kan ett nytt försök med Mobilt BankID göras.
Om du inte kan logga in i formuläret skicka ett e-postmeddelande till it-support@kth.se .
Till varje KTH-konto skapas det en e-post brevlåda. Standardformat på e-postadressen är användarnamn@kth.se.
Du når brevlådan genom webbgränssnittet webmail.kth.se , eller via en e-post klient. Inställningarna för de vanligaste e-postklienterna kan du hitta på sidan E-post .
Man kan välja att inte använda sin brevlåda på KTH genom att vidarebefordra sin e-post till en annan e-postadress.
Observera att KTH:s IT-support inte besvarar frågor om e-postsystem utanför KTH.
KTH-konton skapas och genereras i den centrala användardatabasen baserat på information från två huvudkällor: studiedokumentationssystemet för studenter (Ladok) och personalregistret för anställda (HR+).
Manuellt skapande av konton görs endast i undantagsfall för personer med anknytning till KTH men som inte förväntas bli registrerade i varken Ladok eller HR+. Detta görs efter beställning från ansvarig på berörd avdelning/motsvarande.
Varför har jag fått just detta användarnamn?
Användarnamnet väljs av systemet för nya användare vid import från källsystemen. Systemet väljer ett oanvänt användarnamn på 2 till 8 tecken baserat på för- och/eller efternamnet. Finns det inga tillgängliga kombinationer kan ett löpnummer inkluderas i användarnamnet.
Kan jag byta KTH användarnamn?
Byte av användarnamn görs endast i undantagsfall, med anledning av att det är bara inte den centrala användardatabasen som påverkas. Andra system som har hämtat informationen från användardatabasen uppdateras inte automatiskt vilket kan leda till problem för dig som användare.
Undantag som det tas hänsyn till:
om användarnamnet är stötande (till exempel svordom på något språk)
om namnet som användarnamnet grundas på har ändrats
om användarnamnet bildats på grundval av felstavningar
Du som användare kan inte själv ändra användarnamn utan måste Kontakta IT-Support .
Personuppgifter som finns i den gemensamma användardatabasen är framför allt ditt namn och personnummer. Personnumret används restriktivt, till exempel då du legitimerar dig för att få ett nytt lösenord. I övriga system används i stället KTH-ID som unik identifierare. I användardatabasen finns även uppgifter om grupptillhörigheter, främst hämtat från Ladok (kurser och program) och personalregistret (institutioner och enheter), men även manuellt hanterade grupper förekommer. Dessa grupper ger de behörigheter som du tilldelas i olika system.
Ditt KTH-ID är en unik identifierare i den centrala användardatabasen, KTH-ID har införts för att slippa hanteringen av personnummer. Personnummer är olämpligt att använda eftersom: de inte får hanteras öppet, de kan ändras, en del personer saknar personnummer (till exempel utländska gäster). Du som användare behöver inte komma ihåg ditt KTH-ID.