Paris Carbone utsedd till årets lärare
!["Studenterna är verkligen varje professors tuffaste kritiker", säger årets lärare Paris Carbone. Foto: Jon Lindhe, KTH (Paris Carbone (Jon Lindhe, KTH)-webb.jpg) Man med glasögon och rock utomhus.](/polopoly_fs/1.1381823.1737966113!/image/Paris%20Carbone%20%28Jon%20Lindhe%2C%20KTH%29-webb.jpg)
Han var på god väg att bli musiker, tills han upptäckte programmering och datavetenskap. Nu har KTH:s studentkår utsett universitetslektor Paris Carbone till årets lärare för sin experimentella och innovativa undervisningsmetodik.
– Lustigt nog fick jag reda på det slutliga beslutet om utmärkelsen under min födelsedagskväll, så det var verkligen en mycket speciell present som jag alltid kommer att minnas!
Paris Carbone är KTH-forskare och lärare i datasystem. Han känner sig både hedrad och tacksam för utmärkelsen, särskilt gentemot de lärarassistenter, doktorander och professorer som han samarbetat med. Mest av allt är han tacksam mot sina studenter.
– Studenterna är verkligen varje professors tuffaste kritiker. De är ärliga, drivs endast av viljan att lära sig och bedömer oss utifrån hur effektiva våra lärdomar är i deras liv. Ingen forskningsagenda, politik eller lobbying kan påverka deras åsikt, säger Paris Carbone.
Universitetslektorn med grekisk-italienskt påbrå har bara undervisat i fem år. Under lång tid var forskningen hans enda fokus och Paris Carbone trodde inte att undervisning var något för honom.
–Sedan blev jag plötsligt tvungen att ta undervisning på allvar eftersom jag blev kursansvarig. Det var en utmaning eftersom jag inte hade någon aning om hur jag skulle göra. Det var då jag blev nyfiken på undervisningsmetoder och försökte identifiera kärnan i konsten.
Hittade sin undervisningsmetod
![Paris Carbone med sin trofé. Foto: Karl Börjeson, Studio Slakthuset (pcliten.jpg) Man i frack med Trofé.](/polopoly_fs/1.1381822.1737966029!/image/pcliten.jpg)
Paris Carbone gick KTH:s kurser i pedagogik, intervjuade lärare och ”överöste studenterna” med veckovisa formulär där han frågade dem vad de ville se och vad de ville ändra på. Genom denna process och mycket experimenterande hittade han sin mycket uppskattade undervisningsstil.
– Att få en så överväldigande positiv respons innebär att de nya metoder som vi utvecklade verkligen fick genomslag, och ändå är detta bara början, säger Paris Carbone.
Paris Carbones kurser inleds med en teatersketch som på ett roligt sätt introducerar de viktigaste begreppen. Kursinnehållet uppmuntrat studier i egen takt, med inspelade liveföreläsningar, kortare videoversioner, övningsquiz med feedback och automatiserad rättning av programmeringsuppgifter. Studenterna erbjuds gästseminarier och exklusiva djupdykningsseminarier som beskriver verkliga datasystem som hans team har bidragit till tidigare.
– Den sista delen är helt avgörande enligt många studenter, som säger att de känner sig privilegierade som får lära sig alla dessa djupt dolda insikter och vara en del av en inkluderande inlärningsmiljö som innehåller värdefull kunskap som inte lärs ut på något annat toppuniversitet i världen”, säger Paris Carbone.
Prövade sig fram
Vissa av de metoder som Paris Carbone prövade misslyckades, medan andra lyckades. En höjdpunkt var införandet av öppna forum för direkt, transparent och anonym kommunikation med studenterna. Anonymitet fungerar bra eftersom det tar bort stressen för studenter som är rädda för att fråga eller säga vad de tänker på. En annan metod som Paris Carbone tycker att alla professorer borde använda är att lära känna sina studenter bättre från början och identifiera deras mål, rädslor och ambitioner.
– Samhället förändras snabbt år för år och studenterna är en perfekt återspegling av de nuvarande tekniska trenderna, politiska förändringarna, marknaden och kulturen. Ens tidigare undervisningsmetoder kan så småningom bli ineffektiva om man inte anpassar sig, säger Paris Carbone.
Text: Jon Lindhe ( jlindhe@kth.se )