Ökad popularitet i KTH:s program för framtidens högstadielärare i teknik och matte
För många är tanken på att utbilda sig till högstadielärare i teknik och matematik kanske inte den första som kommer i åtanke när man funderar över framtida karriärmöjligheter. Men Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har blivit den plats där framtida högstadielärare formas, och intresset för detta program växer stadigt.
Efterfrågan på lärare med djupa ämneskunskaper och behörighet att undervisa på grundskolans högstadium har aldrig varit större. Det är här KTH:s " Kompletterande pedagogisk utbildning mot ämneslärare åk 7–9 " kommer in i bilden. Denna utbildning möjliggör för de som redan har starka ämneskunskaper inom teknik och matematik att utbilda sig till lärare på högstadiet. Utbildningen sträcker sig över ett läsår, från augusti till juni följande år, och innefattar 60 högskolepoäng.
En mångsidig utbildning
Programmet innehåller två längre perioder av verksamhetsförlagd utbildning som äger rum på en grundskola under handledning av erfarna lärare. Utöver detta studeras pedagogik och didaktik, utbildningshistoria, specialpedagogik, bedömning och betygsättning med mera.
Behovet av kompetenta lärare inom matematik och teknik sträcker sig över nästan hela landet. Lärarrollen är inte bara en möjlighet att påverka samhället, tekniken och vetenskapen, utan även att vara med och forma nästa generation av studenter och arbetskraft.
KTHs program för framtidens högstadielärare i teknik och matematik har blivit en föredragen väg för dem som vill föra teknik och matematik till nästa generations studenter. Med en ökande popularitet och en växande efterfrågan på kvalificerade lärare, har programmet blivit en viktig aktör i att forma utbildningens framtid i Sverige.
Läs mer om Kompletterande pedagogisk utbildning mot ämneslärare i årskurs 7-9, 60 hp