Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar skolan som en fysisk och digital arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även kommunikation rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller.
Lärandemål
1. Föreslå och diskutera strategier för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera om elevers lärande, utveckling och sociala situation med kolleger, eleverna själva och deras vårdnadshavare
2. Reflektera över elevers och lärares perspektiv på ledarskapet i skolan samt över faktorer som är gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande
3. Diskutera och utvärdera metoder för att motverka konflikter i skolklasser och andra arbetsgrupper
4. Föreslå och kritiskt granska metoder för att i undervisning och övrigt skolarbete ta upp potentiellt känsliga frågor rörande exempelvis diskriminering, särbehandling, sexualitet, könsidentiteter och samlevnad
5. Analysera metoder för att organisera arbetet i olika typer av undervisningssituationer, till exempel projektarbeten, språkutvecklande arbetssätt samt användning av digitala hjälpmedel
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Bok. Gibbons, P. (2013 eller senare). Lyft språket, lyft tänkandet. Andra upplagan eller senare. Stockholm: Studentlitteratur.
Bok. Hakvoort, I., & Friberg, B. (2020). Konflikthantering i professionellt lärarskap (fjärde upplagan). Malmö: Gleerup.
Bok. Hougaard, Bent (2008). Aktiva lärare Praktisk vägledning i kommunikation -för lärare i förskola och skola. Stockholm: Liber
Bok. Martinsson & Reimers (2014). Skola i normer. 3:e upplagan. Malmö: Gleerups.
Bok. Thornberg, R. (2020). Det sociala livet i skolan: Socialpsykologi för lärare (tredje upplagan). Stockholm: Liber.
2 uppl. Stockholm: Liber
Samt ett antal artiklar som finns att ladda ner digitalt från Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgifter ( INL1 )
Seminarier ( SEM1 )
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Övriga föreskrifter
Parallellt med kursen genomförs verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Uppgifter som utförs på och/eller i samverkan med VFU-skolan ingår.