Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Alla levande organismer kräver energi, men möjligheten att erhålla energi varierar. Denna process kallas ämnesomsättning och ger oss både biologiska byggstenar och energi. Ämnesomsättningen omfattar både nedbrytande (katabolism) och uppbyggande (anabolism) processer som tillsammans utgör metabolismen. Denna kurs kommer huvudsakligen behandla nedbrytande processer av kolhydrater för energiutvinning samt dess relevanta biomolekyler.
Kursens huvudsakliga innehåll:
Kemiska strukturer, funktionella grupper, isomeri och olika typer av bindningar
Vattens unika lösningsmedelsegenskaper
Biologiska byggstenar; aminosyror, nukleotider, kolhydrater och lipider
Visualisering av enklare biokemiska strukturer för hand
Proteiners uppbyggnad, struktur och funktion
Enzymers aktivitet, katalytiska strategier och roll i metabolismen
Kolhydraters struktur, isomeri och uppbyggnad från mono- till polysackarider
Olika typer av lipider
Uppbyggnad av biologiska membraner med proteiner, kanaler och pumpar
Kolhydratnedbrytande metabolism från glykolys till oxidativ fosforylering
Energiförändringar och elektronöverföringar i metabolismen
Enzymers roll och bidrag i utvecklingen av ett hållbart samhälle
Biokemins roll i ett hållbart samhälle
Utförande av ett laborationsmoment med hänsyn till miljö, människa och samhälle samt sammanställning av en laborationsrapport
Riskanalys av laborationens ingående kemikaliers miljöpåverkan samt värdering av hur dessa bör hanteras på laboratoriet
Lärandemål
Efter godkänd kurs (betyg E) skall studenten uppvisa
Kunskap och förståelse genom att kunna:
Beskriva och förklara grundläggande biokemiska begrepp. (TEN1)
Beskriva olika biomolekylers kemiska namn, funktion och kemiska struktur. (TEN1)
Tillämpa vanliga metoder inom biokemisk laborationsteknik, där hänsyn tas till miljö, människa och samhälle. (LAB1)
Färdigheter och förmågor genom att kunna:
Sammanfatta de utförda laborationerna i en rapport. (LAB1)
För högre betyg (A-D) ska studenten även uppvisa
Kunskap och förståelse genom att kunna:
Använda och kombinera sina kunskaper inom biokemi för att förklara komplexa biokemiska frågeställningar. (TEN1)
Läraktiviteter
Föreläsningar/Workshoppar
Under kursen ges totalt 12 föreläsningar som täcker in det mesta av kursens teoretiska innehåll. De flesta föreläsningarna består av förinspelade videos som man tittar på innan varje schemalagt tillfälle och lämnar in en reflektionsuppgift. De flesta schemalagda föreläsningarna är workshoppar där vi jobbar med materialet och diskuterar frågor och detta kräver att man har tittat på föreläsningen på egen hand innan.
Reflektionsuppgifter
Innan respektive schemalagda föreläsnings/workshop-tillfälle tittar man på det inspelade materialet och lämnar in en reflektionsuppgift enligt deadline på Canvas. Vissa föreläsningar kan ta upp till två timmar att titta igenom. Efter 10 inlämnade och godkända reflektioner får man två bonuspoäng till tentan.
Övningar
Kursen innehåller sex stycken övningar i halvklass där vi arbetar med frågor kopplade till det teoretiska materialet. Det är mycket bra att ha en egen molekylbyggsats för att övningarna ska bli effektiva. Aktivt deltagande på fem av de sex övningstillfällena ger två bonuspoäng till tentan.
Kontrollskrivning
Kursen innehåller en schemalagd kontrollskrivning efter halva kursen. Den görs digitalt i Canvas på utsatt tid med Zoom-närvaro och omfattar innehållet på föreläsningarna 1-6 samt övningarna 1-5. Kontrollskrivningen är obligatorisk och ingår i kursens examination.
Laborationer
Kursen innehåller två laborationer som examineras via en laborationsrapport. Här ingår att göra en riskanalys, beskriva hur olika kemikalier hanteras på laboratoriet samt hur avfall som uppstår skall hanteras. Efter avslutat laborationsmoment skrivs en laborationsrapport tillsammans med din laborationsgrupp.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Föreläsning 1
Kursintroduktion
Boken kapitel 1, kurs PM
Övning 1
Kemisk bindning, kemisk struktur och funktionella grupper
Boken kapitel 1: sid 23-24
Föreläsning 2
Aminosyror och proteinstruktur
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 2
Övning 2
Aminosyror och peptider
Boken kapitel 2
Föreläsning 3
Enzymer
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 8 (ej sid 254-255)
Föreläsning 4
Enzymers katalytiska strategier
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 9 (ej 9.3 & 9.4) och 15.4
Övning 3
Nyckelreaktioner och koenzymer i metabolismen
Föreläsning 3 & 4
Föreläsning 5
Lipider och biologiska membran
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 12
Övning 4
Lipider
Föreläsning 5
Föreläsning 6
Kolhydrater
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 11 (ej sid 355-364)
Övning 5
Kolhydrater
Föreläsning 6
Föreläsning 7
Membraners kanaler, pumpar och bärare
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 13 (ej 13.4 & 13.5)
Föreläsning 8
Metabolism-introduktion & glykolysen
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 15-15.3 & 16-16.2
Föreläsning 9
Glukoneogenesen & glykogennedbrytning
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 16.3-16.4 & 21 (ej 21.4 & 21.5)
Föreläsning 10
Citronsyracykeln
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 17 (ej sid 544-548, ej 17.5)
Föreläsning 11
Elektrontransportkedjan
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 18
Föreläsning 12
ATP syntes & kursavslut
Inspelat material, reflektionsuppgift och Boken kapitel 18
På denna kurs använder vi ett effektivt lärande som innebär att man inför varje schemalagt föreläsningstillfälle förbereder sig själv genom att titta igenom det förinspelade materialet och lämna in en reflektionsuppgift. En förinspelad föreläsning tar ibland upp till 2 timmar att titta igenom. Detta material kommer inte att gås igenom igen utan när vi ses på det schemalagda tillfället så jobbar vi istället med materialet och du behöver bidra aktivt med dina frågor och reflektioner. När du efter kursens slut har lämnat in minst 10 reflektioner i tid enligt varje deadline som beskrivs i Canvas så får du 2 bonuspoäng till tentan.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kursbok: Biochemistry, 9:eutgåvan (2019), Berg, Tymoczko, Gatto Jr. och Stryer. Boken är gratis som e-bok för alla kursregistrerade studenter. Den kan ocksåköpas på Kårbokhandeln för den som vill ha en bok i pappersform. Övrig litteratur och material till kursen finns tillgängligt i lärplattformen Canvas.
Utrustning
Molekylmodellbyggsats: Vid flera av övningstillfällena kommer vi att bygga biomolekyler med hjälp av en molekylmodellbyggsats (för organisk kemi/biokemi). Ett visst antal molekylmodellbyggsatser kommer finnas tillgängliga på de schemalagda övningarna. En molekylmodellbyggsats är användbar under hela utbildningen och vi rekommenderar starkt att man köper en egen byggsats och tar med den till övningstillfällena. Det finns många olika typer men en låda för organisk kemi fungerar bra. På Kårbokhandeln på KTH finns en bra variant. Byggsatsen kan man också använda på kurserna i organisk kemi och man får ta med sin egen molekylbyggsatslåda till tentan.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TENA - Skriftlig tentamen, 6,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Laboration ( LABA )
Det laborativa momentet består av 2 laborationer samt 3 övningstillfällen. Laborationsmomentet gås igenom vid 2 övningstillfällen i halvklass där laborationsrutiner, riskanalys, kemikaliers miljöpåverkan, avfallshantering samt rapportskrivning gås igenom. Efter laboration 2 ska en laborationsrapport skrivas. Denna kommer initialt att kamraträttas vid ett tredje övningstillfälle för att ge möjlighet till återkoppling innan inlämning. Labrapporten ligger till grund för examination av det laborativa momentet. Mer information om laborationsmomentet finns i Laborationskompendiet.
Skriftlig tentamen ( TENA )
Teoridelen examineras på en skriftlig salstentamen (TENA). Enda tillåtna hjälpmedel är molekylmodellbyggsatsen som du får ta med dig om du vill. Tentan består av olika avsnitt. För varje avsnitt finns frågor för betyget E och frågor för betygen A-D. Frågorna för betyg E är av mer grundläggande karaktär och täcker basala begrepp inom kursen. Frågorna för betygen A-D bygger mer på detaljkunskap, förståelse, sammanlänkning av moment och värdering av biokemiska begrepp. E-betygsfrågorna utgör 30 p och frågorna för högre betyg ytterligare 30 p.
Möjlighet till bonuspoäng
Bonuspoäng till tentamen kan erhållas på tre sätt. (1) Den obligatoriska kontrollskrivningen på grundläggande begrepp ger möjlighet att få upp till tre bonuspoäng. (2) Som förberedelse till varje föreläsning inlämnas en reflektionsuppgift i Canvas. Efter 10 st i tid inlämnade och godkända reflektioner erhålls två bonuspoäng till tentamen. (3) Registrerat aktivt deltagande på fem av totalt sex övningar ger två bonuspoäng. Bonuspoängen (totalt max 7 poäng) adderas till ditt resultat på tentan och kan göra att du antingen klarar E-betyget eller att tentabetyget höjs ett steg.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt i kursen krävs godkänd tentamen (TENA) och godkänd laborationskurs (LABA)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till komplettering till betyget E erbjuds de studenter som får betyget Fx på examinationen.
Möjlighet till plussning
Det finns möjlighet för plussning på denna kurs. Detta görs genom att anmäla sig och delta i den skriftliga tentan vid ett nytt tentatillfälle. För anmälan krävs kontakt med kursexpeditionen i AlbaNova innan den ordinarie anmälningstiden har gått ut.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.