Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utgår från skissprocessen fram till och med framtagandet av förslagshandlingar och lägger stor vikt vid samspelet mellan form och idé.
Arkitekturens historia: Upplevelse av arkitektur. Litteratur och föreläsning. Arkitekturhistorisk översikt. Huvudströmningar i arkitekturen med betoning på nutida arkitektur.
Arkitekturens elementa: Det offentliga rummet. Ändamål och plats. Rum och volym. Detalj och helhet. Skala och anpassning.
Arkitekturens tillblivelse: Från behov till idé och förslag: Vilka processer ingår här? Från idé till detaljer, tekniskt genomförande och dagsljussimulering: Hur fungerar det? Hur säkrar man slutresultatet på vägen?
Tecknings- och skissuppgifter med åtföljande genomgång. En längre gestaltningsuppgift med handledning samt en avslutande gemensam genomgång.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
utforma ett mindre nybyggnadsprojekt i det offentliga rummet – från idé till förslagshandling
bygga en fysisk modell i en lämplig skala av projektet ovan
utföra visualiseringar av projektet ovan med lämplig programvara och lämpliga verktyg
skriva ut projektet ovan i en 3D-skrivare.
Läraktiviteter
I kursen ingår flera moment som gör att kursen endast kan tas på plats. Ingen distansundervisning sker i denna kurs. Vi tecknar, vi ritar perspektiv, vi viker papper och vi har flera seminarium kring olika delar. Vi har även flera moment med flera program som gör att andelen obligatoriskt närvaro i kursen är väldigt hög.
Detaljplanering
Uppgifter i kursen
PRO 1 2,5 hp består av följande delar:
Pro1-1 0,5 hp, ett vackert rum
Pro1-2 0,5 hp perspektivlära
Po 1-3 0,5 hp teckningslära
Pro 1-4 0,5 hp origami för arkitekter
Pro 1-5 0,5 hp frihandskisser av arkitetoniska objekt
PRO2 2 5, hp består av följande delar
Pro 2-1 1,0 hp dagsljussuppgifter 1 och 2
Pro2-2 4,0 hp Projektuppgift, offentlig plats
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Arkitektens handbok från 2018 eller Arkitekt 2,0-3,0
Form space and order R D Chang
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.