Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1616 Industriell projektledning och projektstyrning 7,5 hp

Kurs-PM HT 2023-50070...

Version 1 – 2023-08-08 11:40:35

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2023-08-28, Svenska)
TIIPS (Startdatum 2023-08-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kurs-PM HT 2023

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar:

  • Roller och ansvar inom projektledning
  • Metoder, tekniker, verktyg, processer och modeller som är användbara inom området projektledning
  • Teoretisk och praktisk projektledning

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1.      identifiera de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning

2.      förklara metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin

3.      skapa en projektmodell/projektprocess samt kunna tillämpa den på ett verkligt och tidsbegränsat projekt inom industriell teknik och produktionsunderhåll

4.      identifiera sin egen roll och påverkan som projektledare och avgöra det egna behovet av utveckling inom området projektledning

5.      redogöra muntligt och skriftligt för aspekter inom projektledning

För högre betyg ska studenten även kunna:

6.      visa kompetens för punkterna ovan på ett djupare plan, samt därutöver

7.       agera i flera av de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning

8.      implementera metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin

9.       utvärdera en industriellt anknuten projektmodell/projektprocess

Läraktiviteter

ML1616 genomförs som hybrid mellan distansundervisning, med hjälp av teknologier för möten och samverkan, och på plats-undervisning i sal.

Föreläsningar kommer finnas tillgängliga i form av filmer. Tillsammans med kurslitteratur och anvisat material utgör filmerna det teoretiska innehållet i kursen.

På de tillfällen i schemat som heter Föreläsning genomförs övningsuppgifter i grupp kopplat till den moment som är aktuella för nästa kontrollskrivning (KON1, 2, 3 och 4). I dessa möten sker fördjupning, reflektion och formativ återkoppling.

Logiken för detta kursmoment är: titta på filmen, läs i kurslitteraturen, gå på övningen, gör kontrollskrivningen.

I projektdelen av kursen (INL1) är upplägget att mindre grupper av studenter ska lösa ett antal projektkopplade frågeställningar baserat på ett case. Case beskriver en situation där ni är projektledare för första gången och ska lägga upp och genomföra ett projekt på ett bra sätt. Varje fredag i den delen av kursen får projektgrupperna nya uppgifter som ska redovisas kommande fredag och godkännas. Då får grupperna feedback på sitt arbete under veckan. Någon gång tidigt i veckan kommer det finnas möjlighet att få handledning i Zoom för grupperna. Dessa tider bokas via kalendern i Canvas.

Arbetet i kursen följer upplägget av kurslitteraturen som är Bo Tonnquists bok Projektledning. Föreläsningarna i kursen ligger i samma ordning som bokens kapitel. I föreläsningsfilmerna kommer vi gå igenom de olika faserna i ett projekts genomförande men det kommer inte att räcka med att titta på föreläsningarna för att klara kontrollskrivningar eller tentamen. De är mer fördjupningar och förklaringar av centrala begrepp och företeelser inom projektledning. Ni behöver läsa kursboken och delta på övningstillfällena eftersom alla detaljer inte tas upp i filmerna.

Upplägget av hela arbetet med INL1 (caset) är skapat för att studenterna ska få träna på det tillämpade projektarbete som kommer i ML1614 i P2. Där kommer grupper av studenter att få arbeta med problem som industrin själva inte har löst ännu. Detta arbeta ska genomföras som ett projekt enligt den modell vi tränar i denna kurs.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse
Föreläsningsserien
  • Kursstart med introduktioner och gruppindelning
  • Eget arbete i grupper med teamkontrakt och WBS
  • Projektstart och projektledarens förutsättningar
  • Nulägesanalys
  • Projektplanering
  • Projektekonomi
  • Leda & Driva projekt
  • Gästföreläsningar AZ & Scania (någon gång under kursen)
  • Q/A inför tentamen

Läs respektive avsnitt i kurslitteraturen och titta på den eller de filmer som är kopplade till rubrikerna. När vi träffas kommer ni delas in i grupper och lösa uppgifter tillsammans som vi sedan disktuerar i grupp.

Det kommer genomföras 4 kontrollskrivningar under första halvan av kursen. Tider för dessa finns i schemat. Den första kommer tidigt så det är viktigt att börja läsa kurslitteraturendirekt.

Aktiviteter kopplat till arbetet med caset
  • Kursvecka 2 - Intro till caset
  • Kursvecka 5 - Reflektionstillfälle/frågestund kring INL1.1
  • Kursvecka 5 - Inlämning INL1.1 samt beslutsmöte INL1.1 (stop/go)
  • Kursvecka 6 - Reflektionstillfälle/frågestund kring INL1.2
  • Kursvecka 6 - Inlämning INL1.2 samt beslutsmöte INL1.2 (stop/go)
  • Kursvecka 7 - Reflektionstillfälle/frågestund kring INL1.3
  • Kursvecka 7 - Inlämning 1.3 samt beslutsmöte INL1.3 (stop/go)
  • Kursvecka 9 - Muntlig redovisning case på video + opposition (INL1.3)
  • Kursvecka 10 - Inlämning INL1.4 (individuell inlämning)
 

För detaljer om tider och datum se Schemat via länken nedan och Canvas


Schema HT-2021-TIIPS-11

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Redan efter några dagar kommer första kontrollskrivningen av 4. Den omfattar de tre första kapitlen i kursboken (s14-73).

Om du klarar alla 4 quizarna och INL1 så har du ett E på kursen. Det kommer att finnas flera möjligheter att ta quizarna men som alltid så tar det tid att förbereda och genomföra en quiz så varje gång ni klarar den på första försöket så har ni sparat tid för er själva och för gruppen eftersom jag förväntar mig att gruppen stöttar och hjälper den som missar en quiz så att personen klarar den vid nästa försök. Så ta vara på varandra i era grupper, det har ni glädje av på många sätt under hösten i ÅK3!

En vanlig feedback studenterna ger till sig själva efter kursen är att de borde börjat jobba direkt och inte låtit det gå ett par veckor innan de satte igång. Så ett råd från både mig och tidigare studenter är att inte vänta utan sätta igång med arbetet direkt. En viktig kompetens för en projektledare är att kunna göra en plan och sedan följa den. Så börja träna på den kompetensen direkt.

Kurslitteratur

Projektledning

Författare: Bo Tonnquist

ISBN: 9789152354988 (7:e upplagan) eller ISBN 9789152360804 (8:e upplagan)

Utrustning

Kursen ges som en mix av undervisning på plats i Södertälje och online. Studenterna behöver en dator att arbeta med för att komma åt innehållet på ett bra sätt. Även om många program tillåter access via mobiltelefon så ger det sällan den överblick som krävs för att kunna arbeta med innehållet på ett bra sätt.

Programvara

Alla studenter behöver skaffa tillgång till Trello som är ett gratis program för planeringstavlor. Programmet finns på https://trello.com/ eller via Appstore/Play

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • KON2 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • KON3 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • KON4 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TENA - Hemtentamen, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

TENA är ett valfritt examinationsmoment för att uppnå högre betyg än E på kursen.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

All bedömning av inlämningar och övriga examinationstillfällen görs som en kombination av Blooms reviderade taxonomi och SOLO-taxonomin. Det betyder att det är studenternas förmåga att tillämpa innehållet i lärandemålen som bedöms. För E krävs att studenten uppnår nivån Multistrukturell i SOLO. Dvs studenten:

  • har fokus på flera relevanta aspekter men de hänger inte alltid ihop till en helhet
  • svarar på frågor utan onödig text och ger förklaringar till sina svar samt använder rätt begrepp
  • tillämpar kunskaper inom området industriell teknik och produktionsunderhåll som är relevanta för projektet i kursen
  • tillämpar metoder för att redovisa projektarbetets tekniska innehåll och resultat i en skriftlig rapporter

Examinationen av INL1 (caset) sker dels med hjälp av en skriftlig rapport som gruppen ska producera, dels en muntlig presentation samt en individuell inlämning. Den muntliga presentationen ska spelas in i förväg och delas i Canvas. Vid själva presentationstillfället spelar vi upp filmen för övriga grupper som sedan får ställa frågor och komma med förbättringsförslag. Ni kommer att få opponera på varandras rapporter som en del av examinationen. Oppositionen bedöms med P/F.

För att studenten ska få tillgodoräkna sig gruppens betyg på INL1 måste studenten få Pass på den individuella inlämningen (INL1.4)

Examination av KON1-4 sker i sal som quizar i Canvas utan hjälpmedel.

  • KON1 omfattar kapitel 1 - 3 i kurslitteraturen
  • KON2 omfattar kapitel 4 - 6 i kurslitteraturen
  • KON3 omfattar kapitel 7 - 10 i kurslitteraturen
  • KON4 omfattar kapitel 11 - 17 i kurslitteraturen

Examination för högre betyg A-D (TEN1) sker genom en kombination av skriftlig och muntlig examination. Student som vill pröva för högre betyg väljer ett av lärandemålen LM 6 eller 8 och gör ett fördjupat arbete i form av studier av relevant litteratur och publicerade artiklar i ämnet. Arbetet sammanfattas i en rapport och presenteras för examinator vi en individuell muntlig examination. Arbetet ska visa upp läget i forskningsfronten och innehållet ett resonemang om hur det studenten kommit fram till förhåller sig till innehållet i kursen. Bedömningen baseras på SOLO-taxonomins nivåer Relationell och Utvidgad abstrakt med skalan A till D.

Om-KON kommer se löpande under kursen. Datum och form för detta kommer läggas in i schemat så fort dagar är bestämda. 

Resultatrapportering

Alla resultat utom TEN1 meddelas via bedömningar av momentet i Canvas. TEN1 meddelas direkt till studenten vid den muntliga examinationen.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Inga ändringar av kursens innehåll eller genomförande har skett inför HT23. Däremot har kursen öppnats för deltagande från andra än programstudenter på TIIPS.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-08-28

Kursomgång

  • TIIPS HT 2023-50070
  • TIIPS HT 2023-50484

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kontakter

Kommunikation i kursen

Under kursen sker kommunikation främst via de schmealagda tillfällena.

Kursansvarig och lärar kan även kontaktas via epost men detta endast för frågor som är direkt kopplade till studenten som person.

Kursansvarig

Lärare

Lärarassistenter

Examinator