Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ML1616 Industriell projektledning och projektstyrning 7,5 hp

Kurs-PM HT 2021-50129

Version 1 – 2021-08-26 13:33:28

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2021-08-30, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM HT 2021

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar:

  • Roller och ansvar inom projektledning
  • Metoder, tekniker, verktyg, processer och modeller som är användbara inom området projektledning
  • Teoretisk och praktisk projektledning

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall studenten för betyg E kunna:

•    identifiera de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning
•    förklara metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin
•    skapa en projektmodell/projektprocess samt kunna tillämpa den på ett verkligt och tidsbegränsat projekt inom industriell teknik och produktionsunderhåll
•    identifiera sin egen roll och påverkan som projektledare och avgöra det egna behovet av utveckling inom området projektledning
•    redogöra muntligt och skriftligt för aspekter inom projektledning
För högre betyg ska studenten även kunna:

•    visa kompentes för punkterna ovan på ett djupare plan, samt därutöver
•    agera i flera av de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning
•    implementera metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin
•    utvärdera en industriellt anknuten projektmodell/projektprocess

Läraktiviteter

ML1616 genomförs som hybrid mellan distansundervisning, med hjälp av teknologier för möten och samverkan, och på plats-undervisning i sal. Anmälning till närvaro i sal sker i Canvas kalender. Är det fullt i den bokningen är det fullt i föreläsningssalen.

 

Föreläsningar kommer finnas tillgängliga i form av filmer. Tillsammans med kurslitteratur och anvisat material utgör filmerna det teoretiska innehållet i kursen.

 

På de tillfällen i schemat som heter Föreläsning genomförs  dialoger som hybridmöten där en del av studenterna är med på plats i föreläsningssal och resten deltar via Zoom. I dialogmötena sker fördjupning, reflektion och feedback.

 

I projektdelen av kursen är upplägget att mindre grupper av studenter ska lösa ett antal projektkopplade frågeställningar baserat på ett case. Case beskriver en situation där ni är projektledare för första gången och ska lägga upp och genomföra ett projekt på ett bra sätt. Varje fredag i den delen av kursen får projektgrupperna nya uppgifter som ska redovisas kommande fredag och godkännas. Då får grupperna feedback på sitt arbete under veckan. Någon gång tidigt i veckan kommer det finnas möjlighet att få handledning i Zoom för grupperna. Dessa tider bokas via kalendern i Canvas.

 

Examinationen sker i form av dels en tentamen, dels genomförande av att grupparbetet ovan.

 

Arbetet i kursen följer upplägget av kurslitteraturen som är Bo Tonnquists bok Projektledning. Föreläsningarna i kursen ligger i samma ordning som bokens kapitel. I föreläsningarna kommer vi gå igenom de olika faserna i ett projekts genomförande men det kommer inte att räcka med att titta på föreläsningarna för att klara tentamen. De är mer fördjupningar och förklaringar av centrala moment. Ni behöver läsa kursboken och delta på reflektionsmötena eftersom alla detaljer inte tas upp i filmerna.

 

Examinationen av arbetet med caset sker dels med hjälp av en skriftlig rapport som gruppen ska producera, dels en muntlig presentation. Den muntliga presentationen ska spelas in i förväg. Vid själva tillfället spelar vi upp filmen för övriga grupper. Ni kommer att få opponera på varandras rapporter som en del av examinationen.

 

LÄS ALLA SKRIFTLIGA INSTRUKTIONER NOGA! Eftersom kursen delvis går på distans kommer vi att behöva skriva alla instruktioner så noga som möjligt. Vi kan naturligtvis missa här och där men tanken är att vi i instruktionerna ska täcka det ni behöver göra för att lyckas. Om ni inte förstår de skrivna instruktionerna så hör av er och fråga. Gissa inte för då är risken stor att ni gör fel och lägger onödig tid på fel saker.

Detaljplanering

Vad När Förberedleser

Föreläsningsserien

  • Kursstart med introduktioner och gruppindelning
  • Eget arbete i grupper med teamkontrakt och WBS
  • Projektstart och projektledarens förutsättningar
  • Nulägesanalys
  • Projektplanering
  • Projektekonomi med Claes Hansson
  • Leda & Driva projekt
  • Gästföreläsningar AZ & Scania (någon gång under kursen)
  • Q/A inför tentamen
Se detaljschema på kurswebben eller i Canvas Titta på föreläsningen kopplade till tillfället och läs kurslitteraturens texter om ämnet som ska tas upp

Casedelen av kursen

  • Vecka 38 - Intro till caset
  • Vecka 39 - Reflektionstillfälle/frågestund kring INL1.1
  • Vecka 39 - Inlämning INL1.1 samt beslutsmöte INL1.1 (stop/go)
  • Vecka 40 - Reflektionstillfälle/frågestund kring INL1.2 och INL1.3
  • Vecka 40 - Inlämning INL1.2 och 1.3 samt beslutsmöte INL1.2 och INL1.3 (stop/go)
  • Vecka 41 - Muntlig redovisning case på video + opposition (INL1.3)
  • Vecka 41 - Inlämning INL1.4 (individuell inlämning)
   


Schema HT-2021-TIIPS-11

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Projektledning

Författare: Bo Tonnquist

ISBN: 9789152354988 (7:e upplagan) eller ISBN 9789152360804 (8:e upplagan)

Programvara

Utöver tillgång till egen dator behöver studenterna ha tillgång till Trello som är ett gratisprogram för att-göra listor. Finns på Appstore och Google Play eller på Trellos hemsida för dator.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Inlämningsuppgifter ( INL1 )

Arbete i grupp med ett case. Löpande inlämningar där sista inlämningen blir betygsgrundande.

Skriftlig tentamen ( TEN1 )

Hemtenta med hjälp av Canvas

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2021-08-30

Kursomgång

  • TIIPS HT 2021-50129

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter