Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Tyngdpunkten i kursen ligger på ett produktframtagningsprojekt och undervisningen fokuserar på metoder och verktyg för de olika arbetsmomenten i ett sådant projekt. Kunskapen som erhålls i kursen skall tillsammans med tidigare förvärvad kunskap från utbildningen tillämpas i projektet. Projektet kommer att vara förankrat i ett verkligt problem och funktion, form och tillverkningsaspekter ska beaktas.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Beskriva, tillämpa och redogöra för tillämpning av metoder, processer och teoretiska koncept i produktframtagning,
Föreslå, redogöra för och visualisera funktion, konfiguration och form på en produkt,
Genomföra och tillämpa en enklare projektplanering samt kunna beskriva och tillämpa ett strukturerat arbetssätt i produktframtagning,
Tillämpa tidigare erhållna kunskaper i formgivning, visualisering, CAD, dimensionering, materialval och tillverkning.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Anges vid kursstart.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
PRO1 - Projekt, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Projekt ( PRO1 )
Skriftlig tentamen ( TEN1 )
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.