Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande.
- Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om långtidsminnet, arbetsminnet, motivation och kognition.
- Designa lärandeaktiviteter som bygger på robusta forskningsresultat från psykologisk forskning.
– Diskutera hur teorier inom kognitiv psykologi och lärande kan användas för att utforma undervisningen.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och reflektera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi över hur studenter tänker och lär i lärandesituationer.
2. Analysera lärandesituationer och argumentera utifrån aktuell forskning inom kognitiv psykologi för vad i undervisningen som kan försvåra och vad som kan möjliggöra studenters lärande.
3. Utforma lärandeaktiviteter som kan förbättra studenters lärande utifrån aktuella forskning inom kognitiv psykologi.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INLB - Inlämningsuppgift B, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.