Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DM1595 Programutveckling för interaktiva medier 7,5 hp

Kurs-PM HT 2023-50308

Version 1 – 2023-08-24 12:39:47

Kursomgång

HT 2023-50308 (Startdatum 2023-08-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Människocentrerad teknologi

Kurs-PM HT 2023

Presentation av kursen

Kursen ger en introduktion till olika metoder och plattformar för att skapa interaktiva medietekniska tillämpningar och prototyper, samt att modellera och använda relationsdatabaser.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Grunder i objektorienterad programmering
  • Grundläggande databasteori
  • Grundläggande användning av databaser
  • Programmering med och på olika plattformar för interaktiva medier

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • välja den bäst lämpade tekniska plattformen för att skapa användargränssnitt för ett nytt interaktivt system
  • göra enklare medietekniska prototyper för digitala interaktiva system med hjälp av speciella verktyg för att programmera prototyper
  • programmera enklare interaktiva medietekniska digitala system baserade på olika tekniska plattformar, inklusive webb, och olika interaktionsmetoder
  • använda realtidsprogrammering för olika medietekniska system
  • modellera och strukturera data i en relationsdatabas
  • använda SQL för att formulera frågor till en relationsdatabas
  • samarbeta med andra studenter för att designa, ta fram prototyper för och implementera interaktiva system

i syfte att

  • kunna tillämpa tekniker och processer för att skapa prototyper och utveckla digitala interaktiva medietekniska system baserade på olika tekniska plattformar.

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Under kursen används terminalen samt Git mycket. En bra förberedelse är att fräscha upp sina kunskaper om dessa verktyg genom att gå igenom självstudiematerialet i modul 0 på canvas så snart man får tillgång till det.

Kurslitteratur

 

  • Frågebaserat lärmaterial för Objektorientering, Javascript och SuperCollider.
  • Under kursen utdelat material, inklusive videoföreläsningar.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursen består av ett antal laborationer. Godkänt på samtliga obligatoriska laborationer ger E i slutbetyg på kursen. För att få ett högre betyg kan man göra bonusgivande laborationer, vilket ger högre betyg enligt nedanstående formel.

Betygsgränserna är:

  • E: Samtliga obligatoriska laborationer godkända.
  • D: Samtliga obligatoriska + 1 bonusgivande laboration godkända.
  • C: Samtliga obligatoriska + 3 bonusgivande laborationer godkända.
  • B: Samtliga obligatoriska + 5 bonusgivande laborationer godkända.
  • A: Samtliga obligatoriska + 7 bonusgivande laborationer godkända.

Genom att göra obligatoriska laborationer och förberedelser inför föreläsningar i tid kan du få en  bonus som räknas som en bonusgivande laboration. För att få bonusen behöver du:

  • Göra förberedelser som krävs inför föreläsningarna i tid
  • Lämna in alla obligatoriska laboratorier i tid och i tillräckligt bra form.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd