Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grunder i objektorienterad programmering
Grundläggande databasteori
Grundläggande användning av databaser
Programmering med och på olika plattformar för interaktiva medier
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
välja den bäst lämpade tekniska plattformen för att skapa användargränssnitt för ett nytt interaktivt system
göra enklare medietekniska prototyper för digitala interaktiva system med hjälp av speciella verktyg för att programmera prototyper
programmera enklare interaktiva medietekniska digitala system baserade på olika tekniska plattformar, inklusive webb, och olika interaktionsmetoder
använda realtidsprogrammering för olika medietekniska system
modellera och strukturera data i en relationsdatabas
använda SQL för att formulera frågor till en relationsdatabas
samarbeta med andra studenter för att designa, ta fram prototyper för och implementera interaktiva system
i syfte att
kunna tillämpa tekniker och processer för att skapa prototyper och utveckla digitala interaktiva medietekniska system baserade på olika tekniska plattformar.
Under kursen används terminalen samt Git mycket. En bra förberedelse är att fräscha upp sina kunskaper om dessa verktyg genom att gå igenom självstudiematerialet i modul 0 på canvas så snart man får tillgång till det.
Kurslitteratur
Frågebaserat lärmaterial för Objektorientering, Javascript och SuperCollider.
Under kursen utdelat material, inklusive videoföreläsningar.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LAB1 - Laborationer, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Kursen består av ett antal laborationer. Godkänt på samtliga obligatoriska laborationer ger E i slutbetyg på kursen. För att få ett högre betyg kan man göra bonusgivande laborationer, vilket ger högre betyg enligt nedanstående formel.
Betygsgränserna är:
E: Samtliga obligatoriska laborationer godkända.
D: Samtliga obligatoriska + 1 bonusgivande laboration godkända.
C: Samtliga obligatoriska + 3 bonusgivande laborationer godkända.
B: Samtliga obligatoriska + 5 bonusgivande laborationer godkända.
A: Samtliga obligatoriska + 7 bonusgivande laborationer godkända.
Genom att göra obligatoriska laborationer och förberedelser inför föreläsningar i tid kan du få en bonus som räknas som en bonusgivande laboration. För att få bonusen behöver du:
Göra förberedelser som krävs inför föreläsningarna i tid
Lämna in alla obligatoriska laboratorier i tid och i tillräckligt bra form.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.