Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grupparbete och gruppdynamik
Muntlig och skriftlig presentationsteknik
Informationssökning, grundläggande vetenskapsteori och källkritik
Introduktion till socialt och ekonomiskt hållbar utveckling samt etiska aspekter på teknikområdet
Minoriteter och likabehandling
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
presentera ett arbete på ett akademiskt sätt, muntligt och skriftligt, samt ha förmåga att söka information i vetenskapliga databaser och att värdera identifierade källor
diskutera och reflektera över jämställdhet, likabehandling och mångfald i ett för student- och yrkesrollen relevant perspektiv.
reflektera över hur programmets teknikområde kan kopplas till hållbar utveckling
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
RED1 - Godkända muntliga och skriftliga redovisningar under kursens gång, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Kursgenomförande
Kursen genomförs via 1-2 pass per läsperiod. Kursen examineras genom aktiviteter (gruppdiskussioner och liknande) under själva passen och/eller inlämnngsuppgifter i anslutning till passen.